Det brasilianska gruvföretaget Vales planer på att bygga upp till 35 gigantiska bulkfartyg möts av hård kritik av den kinesiska redareföreningen. Kina importerar cirka 2/3 av de sjöburna järnmalmstransporterna. Marknaden domineras av Vale samt de australiska gruvgiganterna BHP Billiton och Rio Tinto. Vales plan är att få ned transportkostnaderna för att förbättra konkurrensen gentemot australiensarna som har en betydligt kortare transportväg.Enligt de kinesiska redarna förstärker Vale monopolsituationen och det ger kinesiska stålproducenter en sämre sits i prisförhandlingarna.Den första jätten anländer nästa vecka till Asien med en full malmlast. Berge Bulks Berge Everest, levererad i somras och på 388.000 ton dödvikt ankommer då till Singapore. Berge Everest är långtidschartrad av Vale.En annan nybyggd så kallad Valemax fick problem när hon premiärlastade. Vale Bejing är byggd av STX O&S i Sydkorea, ett av tre varv som bygger jättefartygen. I slutet av lastningen av 380.000 ton malm började fartyget plötsligt ta in vatten. Man upptäckte då en spricka i skrovet och en läcka i en ballasttank. Orsaken är ännu inte känd men det beror sannolikt på antingen lastningen i sig eller hållfasthetsproblem i skrovet.Vale Beijing lastade i Ponta da Madeira som är en av Vales utskeppningshamnar. Eftersom hamnen bara lastar ut, saknas lossningsutrustning och det finns heller ingen reparationsdocka i närheten som kan ta emot 400.000-tonnaren. Fartyget, som opereras av STX Pan Ocean på ett 25-årskontrakt, har därför bogserats ut på redden där dykare skall utföra reparationerna.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rna.[/flowy_subscriber_only]