[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]påren av coronaviruset.
Chaufförsbrist och lokala restriktioner i Kina gör att containrar stannar i hamnarna, samt att lossning och lastning av produkter försenas. Greencarrier erbjuder kunder möjlighet att transportera sitt Kina-gods via hubbarna från Chengdu, Xian och Hefei via järnväg till Europa.
– Vi har haft den här järnvägslösningen i fem år. Vi har byggt upp den successivt och med inställda båtar och skenande flygpriser kan vi erbjuda våra kunder det här i stället, säger Peder Öhman, air freight och rail manager på Greencarrier.
Via Kazakhstan
Greencarrier meddelar att de med järnväg kan ta gods från till exempel Shanghai till järnvägshubbarna för att transportera godset vidare via Kazakhstan mot Europa. Däremot går inte järnvägen hela vägen till Sverige utan godset lossas på Greencarriers egna terminal i Polen, och går därifrån vidare till kunderna i Sverige och övriga Europa, bland annat med fartyg från Belgien, Polen eller Tyskland.
Lastbilar
Till järnvägshubbarna kommer lastbilar att stå för transporten. Men de är ännu inte vid full kapacitet.
– Det saknas en del chaufförer och en del lokala restriktioner försvårar. Men det ser ut att lösa sig framöver i takt med att fler kommer tillbaka till jobbet i Kina, det visar våra indikationer. Som en lösning på det tillfälliga problemet med begränsat antal lastbilschaufförer erbjuder vi på Greencarrier nu inrikes transport via järnväg från flertalet kinesiska städer till de största järnvägshubbarna i Kina. Allt för att underlätta våra kunders supply chain, säger Peder Öhman.
Export
Det är inte bara importen av gods som drabbas på grund av coronaviruset. Det skadar även den svenska exporten.
– Nästa steg som vi kan se är att det påverkar den svenska exporten, så vi i Europa får även problem med att skeppa gods sjövägen till Kina på grund av bland annat brist på containers, säger Peder Öhman.
[/flowy_subscriber_only]