Kategori: Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad

Kina-varv bygger för sig själva

Den kinesiska varvsindustrin är hårt pressad, inte minst på grund av avbeställningar av kontrakt eller beställare som inte kunnat leva upp till sina finansiella åtaganden. Det har i sin tur lämnat varven med pågående nybyggen i olika stadier av färdigställande. En konsekvens kan bli att den kinesiska handelsflottan tar större andelar i sjöfartsmarknaderna när konjunkturen vänder. För att kunna hålla igång produktionen och kunna behålla kvalificerad personal väljer allt fler varv att starta egna rederier eller shippingavdelningar, men det är inte säkert att det stannar där.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r.

– Vi kan komma att lägga våra egna beställningar, säger Ke Wanjung, chef för China State Shipbuilding Corp, CSSC, och dess nyligen öppnade shippingavdelning i Hong Kong i en intervju med Lloyd’s List.

Enligt Ke Wanjung är det läge nu att beställa energieffektiva fartyg.

– Priserna har nått botten nu. De kan inte falla mer.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]