Många kan tvingas lämna KBV.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Arbetsmarknad | Ekonomi

KBV varslar 125 personer

Kustbevakningens hårt ansträngda ekonomi gör att personalstyrkan måste krympas. Och det rejält.

De anställda på Kustbevakningen har fått ett mycket tufft besked av ledningen, några veckor innan industrisemestern, att en stor del av personalstyrkan kan tvingas att lämna myndigheten om inget drastiskt sker.

– Jag beklagar att vi behöver varsla och den oro det skapar hos personalen. Vi fortsätter att arbeta för att vi ska få ökade anslag i höstens budgetproposition och därmed slippa uppsägningar vid årsskiftet, säger Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin, i en kommentar och fortsätter:

– Den här verksamheten har byggts upp under lång tid, och att montera ned den får stora konsekvenser för liv, miljö och säkerhet till sjöss. 

Blekinge hårdast drabbat

Varslet läggs i åtta av de 13 län där Kustbevakningen har arbetsplatser och totalt omfattar det 125 tillsvidareanställningar. Varslen slår över en stor del av landet.

Ett varsel på 67 tillsvidareanställningar läggs på lednings- och stödorganisationen i Karlskrona, Nyköping, Göteborg, Stockholm och Härnösand. Det motsvarar  enligt Kustbevakningen cirka 30 procent av det totala antalet tillsvidareanställningar i lednings- och stödorganisationen. Även utlokaliserad personal på andra orter kan komma att beröras av eventuella neddragningar. 

Utöver det läggs ett varsel 58 tillsvidareanställningar på kuststationer och flygkuststationen. Det motsvarar cirka tolv procent av det totala antalet tillsvidareanställningar i den lokala organisationen.

Värst drabbat av de planerade nedskärningarna är Blekinge Län som står för var tredje varsel (totalt 43 personer).

Enligt Kustbevakningen stannar inte nedbantningen där utan sju av 25 kuststationer kan behöva avvecklas eftersom myndigheten inte klarar driftskostnaderna. De aktuella stationerna är Ks Örnsköldsvik, Ks Hudiksvall, Ks Vaxholm, Ks Gryt, Ks Simrishamn, Ks Höllviken och Ks Skärhamn.

133 miljoner

Kustbevakningen brottas med stora ekonomiska utmaningar och i regerinengs vårproposition kom inga besked om ökade anslag. 

Enligt Kustbevakningen krävs det neddragningar på 133 miljoner för att få ekonomin i balans om myndigheten inte tillförs mer pengar i höstpropositionen vilket är högst oklart. I skrivande stund har Kustbevakningen 765 anställda.

Den stora ekonomiska besparingen innebär också närvaron och övervakningen till sjöss minskar med 30-40 procent, sjötrafikövervakningen med 30 procent och gränskontrollverksamheten med 30-40 procent.

 

Kommentarer

  • Anonym

    Var väntat och efterlängtat. Hoppas man besinnar sig i fortsättningen och inte förköper sig. Fast det lär ju knappast ske…

  • Anonym

    Hoppas regeringen håller ut och inte går på utpressningen…

  • Lorenzo

    Paa grund av ”haart ansträngd ekonomi…..”!! Vad läggs pengarna paa??! Onödig invandring etc etc??!!

    • Anonym

      Pengar finns det gott om. Men när miljarderna går till massinvandringen så blir det inget över till samhällsviktiga tjänster. Att de gamla i Dorotea nu skall få kall mat är bara början…

      • Simon

        Ja det låter ju som ett helt rimligt påstående. Att KBV:s nedskärningar skulle bero på massinvandring. Eh…?

        • Anonym

          Simon, du förstår inte eller vill inte förstå.

          Staten har en endast hög med pengar. Dessa skall fördelas efter behov. Om något kostar mer så måste något annat minska. Eftersom massinvandringens kostnader skenar så måste det sparas på andra utgifter. Nu anser regeringen att Kustbevakningen är en sådan kostnad. Dorotea kommun anser att äldreboenden skall spara pengar genom att servera kall mat.

          Det går inte att hela tiden öka utgifterna på ett konto utan att minska på ett annat. Försvaret har man bantat så mycket det går. Troligtvis för mycket.

          Men, som sagt Simon. Jag förstår att du inte förstår. Jag gissar att du är en sådan person som tar sms-lån också. Och sedan undrar vart pengarna tar vägen!

    • Mona Muslim

      Ja det e tyværr sant…i dessa tider nær vi importerar jihadister en masse borde vi rusta førsvaret o stoppa terroristerna vid grænsen men så ær icke fallet.

  • Janne Pensionär

    Här har man under lång tid byggt upp stor kunskap inom miljö, räddning och havsövervakningen , med fel kunskap vid rodret raseras allt på bara några år. Tråkig utveckling för trots alla belackare är Kustbevakningen en samhällsnytta till havs.

    • Förnamn och efternamn…

      Till havs? Lämnar dom kaj oxå?

  • Arne Andersson

    Äntligen… Havets hjältar gör inte så mycket. De får väl göra som SSRS

  • Anonym

    Dags för sill polisen och göra nån nytta och inte bara åka runt och sola sig

  • Jan Skipper

    Som Skärgårdsbo ser jag relativt ofta KBV i arbete. Man lägger sitt stora fartyg på svaj för att med rib-båt åka runt för att kontrollera den nästan obefintliga småbåtstrafiken, att de få fiskerdskap som finns är lagliga och att småbåtarna följer hastighetsgränserna. Gud nåde den småbåtsägare som i skymningen har en glappkontakt i en lanterna. Då kommer bötesblocked fram, någon pardon gives icke. Allt i sin iver att jaga statistik för att bevisa sitt existensbehov. Brukar jämföra med polisen på landbacken. Hur ofta kommer bötesblocket fram för att vänster parkeringsljus inte fungerar? De som sett tv-serien Kustbevakarna instämmer säkert i att samhällets resurser kan användas bättre. Hoppas att ledningen för KBV inte lyckas få ökade anslag p g a denna utpressningstaktik.

    • daniel olsson

      Tullverket är nog ännu mer onödig. Jag förstår faktiskt inte vad syftet med tullen är, det enda är att jaga statistik för att bevisa hur ”viktiga” de är. Klassificering, nåde den som inte vet om det är bomullstrikå eller bara bomull i de importerade kalsongerna. Kontrollerar de inte exporten av krigsmateriel? Eller importen av ev farligt livsmedel? Svar: Nej! Likt KVB hade de kunnat va en avgörande roll för samhället men icke

  • skipper2

    Sjöräddningssällskapet sköter väl nästan all SAR på sjön . vad gör då kustbevakningen för något?

    • Anonym

      Bötfäller gubbar i ekor som druckit en folköl!

      • skipper2

        Oj, är det sådana viktiga uppgifter de sysslar med???

  • Sven Ericsson

    Inte en dag försent att börja spara på Sveriges onödigaste myndighet!!
    Borde läggas ned och uppgifterna till Marinen, Polisen och Sjöfartsverket ! Andra nationer med långkust och mer sjöfart klarar sig utan Kbv!

  • Anonym

    Avveckla kustbevakningen och låt marinen sköta bevakning och försvar av vår kust. Kustbevakningens miljöfartyg kan ingå i flottan och ta hand om oljespill.

  • Stora Båtar

    Tråkigt för de anställda hos KBV. Men en myndighet som vägrar inse hur anslagen ska användas samhällsnyttigt, kan inte förvänta sig annat i längden. Man ”ville inte” bygga in isbrytarstäv på KBV 001, 002, 003 och vara en resurs för landet Sverige totalt sett, med stora besparingar varje år som positiv effekt. Möblera om i ledningen ordentligt så kanske någon som känner ansvar för skattekronornas värde kan göra rätt.

  • Rolf B Bertilson

    Nu är det viktigt att inte rusa iväg och tycka synd om organisationen. Regeringen måste tillsätta en utredning och se över KBVs verksamhet. Verkligen syna vad de gör och skall göra samt se sambanden med andra aktörer inom samma verksamhetsområde och samordning med dessa. Se över hur KBV använder sin tid. När de är till sjöss och när de borde vara till sjöss. Särskilt viktigt är att se hur på bästa sätt använda de nyligen levererade stora fartygen 001, 002 och 003 och vem som bäst skall operera dessa. Det finns mycket att syna!

  • Sjökapten

    Tycker det är för jävligt att läsa era kommentarer, KBV gör faktiskt något när vi går på grund. Vi ska vara glada Sverige har denna myndighet som faktiskt städar upp efter våra misstag och oljespill. Ge dom mer pengar och större anslag.

  • T. Gynäs

    Man kan nästan tro att de som kommenterar här stödjer sjöfylla, struntar i att havet blir utfiskat och har redan glömt att det har förekommit ett par större oljeutsläpp bara de senaste åren.

  • Stora Båtar

    Trist att T.Gynäs och Sjökapten tror att man är emot KBV generellt sett. Det är ju KBV:s attityd till de tilldelade pengarna som är det stora problemet, hur de används, och att inte vilja samarbeta med andra havsopererande myndigheter och samordna sig för att utnyttja skattemedel på bästa sätt. Alla tycker väl att det är viktigt att rädda människor, miljö och andra uppgifter som KBV utför. Antar att T.Gynäs och Sjökapten tycker det är bra att betala mer pengar än nödvändigt, för att fler myndigheter ska ha sin egen materiel, som inte ska kunna användas till så mycket som möjligt? Tycker ni att det är bra att 001, 002 och 003 inte byggdes med isbrytarstäv t.ex.så att Sjöfartsverket får betala mångmiljonbelopp varje år för standby-charter för Vikingbrytarna?

  • Anonym

    Hej
    Det var mycket skrivit och det beror nog på det sätt som KBV bedriver sin verksamhet.
    Man har retat upp vanligt folk på sätt som beskrivits åker runt och leker amerikansk Coast Gard bygger stora fartyg man har svårt hantera m.m.. Jag har själv blivit stoppad på ett otrtevligt sätt och tykna kommenterar.
    KBV har fått lite ”storhetsvansine” jag tror det är bra att man nu stryper penga-utbetalningar till denna verksamhet och försöker hitta tillbaka till ursprunget som var en bra och trygg orginisation.
    Att komma med löjliga kommentarer om att vi som har synpunkter på KBV skulle vara för fylla, vårdslöshet till havs är bara dåliga argument från någon som ej kan ta kritik. Lyssna istället till alla synpunkter som kommit in och dra nytta av dessa.

  • Anonym

    KBV uppgifter kan med lätthet övertas av andra myndigheter, organisationer. Låt ex polisen sköta polisiära uppgifter, Bärgningsberedskap som skall hållas med kbv 001 osv kan lätt övertas av sjöfartsnäringen där även kompetensen finns övervakning av Marinen Sjöfartsverket ansvarar redan för sjöräddning SSRS gör väl mesta delen redan!! Lägga need KBV gör mig som skattebetalare glad!!

  • Insatt, gissar ej.

    Läser att det kommenteras en hel del om KBV:s fartyg 001-003. Har faktiskt den ovanliga erfarenheten av både ankarhanterar-/supplyfartyg och ett av fartygen i 001-003 serien. KBV har kommit långt i driften och hanteringen av dessa fartyg, gott och väl för att uppfylla deras uppgifter. Att tro att de s.k ”näringen” skulle sköta det bättre och effektivare/billigare är bara befängt och visar på en stor okunnighet. Det verkar också finnas en hel del experter på varför dessa fartyg ej är byggda med isbrtytarstäv, dessa påståenden faller i samma kategori. Det finns en anledning till att dom inte har denna stäv. Men att förklara det på detta forum känns helt meningslöst. Men det är ju kul att läsa att är så många som plötsligt är så måna om skattebetalarnas pengar.

    • Stora Båtar

      Hej Insatt! Jag har inte utgett mig för att vara expert som du. Synd att du inte vill dela med dig av din kunskap utan mest berätta om andras ”okunnighet”. Hoppas du kan lämna denna känsla av meningslöshet på forumet(varför är du här?). Skulle vara kul att höra litet om just denna anledning(förutom den uppenbara med bränsleekonomin som alla vi lekmän insett för länge sedan) med isbrytarstäven eftersom det diskuterades mellan bla KBV och Sjöfartsverket innan man gav anslagen om 1,1 miljarder för att bygga de 3 fartygen. Alltid spännande också med folk som vill betala mer än nödvändigt, låter sunt…)

      • D.S

        Finns en utredning innan dessa fartyg beställdes som bl.a belyser varför Viking fartygen ansågs olämpliga för dessa fartygens huvuduppgifter, utan omfattande ombyggnader. Tankkapacitet, möjlighet ta upp olja från vattnet m.m. Vid läktring och oljeupptagning möjliggör en bulbstäv att trimma fartyget bättre och att bärigheten i förskeppet blir bättre, minskar sjöhävningen när man ligger långsides ett annat fartyg utan att vara ihopförtöjda. Fartygen har testats för isbrytning med gott resultat, dock inte lämpade för dom grövsta isarna i bottenviken, beror dock inte enbart på avsaknaden av isstäv. Håller absolut med dig att man inte ska betala mer än nödvändigt.

        • Stora Båtar

          Hej D.S! Känner till utredningen angående bl.a. Vikingbåtarna och det mesta du säger, men en måttlig isbrytarstäv skulle väl bara haft en marginell effekt på bla bärigheten och givit oss en bra extraresurs(naturligtvis inte för 1,5m i Bottenviken). De 3 huvuduppgifterna bogsering, sjöräddning och miljö/oljesanering skull väl inte försvagats nämnvärt av i.b.-stäv. Finns ju flera exempel i andra länder på denna kombination(Ex Tyskland: Neuwerk, Mellum, Arkona mfl). Att man sedan åkte upp pliktskyldigt till Gävlebukten och testade med hyfsat resultat i 40-50 cm is blir litet alibi tycker jag i alla fall. Har för övrigt en bekant som jobbar ombord på en av dem som menar att man i övrigt är mycket nöjda med funktionaliteten i stora drag. Dessutom skulle KBV ju kunnat röra sig bland sina kunder(=fartyg) på vintern mer obehindrat också utan att behöva isbrytarassistans själva för att göra insatserna. Mina invändningar mot KBV rör inte kompetensen, utan myndighetens ovilja att ibland samordna resurser med andra på ett ekonomiskt plan.

          • D.S

            Denna bekant borde nog känna till hur och var dessa isprover utfördes 2011 och 2013, om det nu inte är låtsaskompisen mållgan.

            • Anonym

              De var uppe vid Sundsvall någon gång, det ligger väl norr om Gävlebukten om man ska vara petig, när sa jag att min bekant var med på istesterna?…När det gäller låtsaskompisar kan jag inte hjälpa dig med dina inre röster eller ev riktiga kompisar…:)

            • Senior

              D.S: Vet dina föräldrar att du tjafsar på nätet?

  • Undrande

    Man kan undra varför KBV behöver 3 besättningar till sina båtar som ligger till kaj stora delar av året.Hur vore det med TAP avtal,då räcker det med 1,2 besättning.

  • Anonym

    Tre besättningar, om det stämmer så är det något som är riktigt fel

    • P:T

      Stämmer ej

      • Anonym

        Vad stämmer för 001-003 då?

        • P:T

          Två besättningar som vardera jobbar 11-12 dygn/månad, en service/beredskapsbesättning på två-tre man på dom dagar fartygen ligger obemannade c:a 6 dagar/månad

          • Anonym

            Katastrof att man inte klarar att bemanna båtarna 24/365 med 2 besättningar.

            • Ulf.B

              Tycker att det låter som ett rätt så civiliserat sätt att jobba. Har aldrig jobbat till sjöss, men funderat på det, har ej heller jobbat hos KBV. Men att ta ett traditionellt jobb till sjöss verkar vara ett modernt slaveri, men det är nog inte heller dom vassaste knivarna som väljer det yrket om man läser dessa kommentarerna.

  • Otto

    Det är såklart tragiskt för både Sverige som sjöfartsnation samt dom anställda som blir drabbade. Att politikerna samt högre tjänstemän inom kustbevakningen väljer att förnya hela flottan för miljarder för att sedan inte har belägg eller budget för att driva den.

  • Anonym

    bra ulf!!

  • Jan Pettersson

    Av kommentarerna att döma så är nog Kustbevakningen väldigt onödig i sin nuvarande form med felaktiga båtar och massor av galoner, pistoler och slöseri av skattepengar. Politiker – VAKNA! Lägg ner hela myndigheten!

  • Anders Larsson

    Varför kallas kbv för Törnrosa divisionen bland sjöfolk.
    Och huvudkontoret Snövit och dom sex dvärgarna. Kloker var visst inte med ?

    • Karl

      Som sagts tidigare, sjöfolk inte dom skarpaste knivarna.

  • T. Gynäs

    Sjöfolk har länge haft negativ syn på Kustbevakningen. Ofta beror det på att man har inte fört hederlig tillvaro själv. Man har slarvat och varit nonchalant. Man har struntat i lagar och regler som finns i vårt samhälle. Och då en kontrollerande myndighet är alltid ”jobbiga jävlar” De bara åker runt, solar och gör livet surt för medborgare. Lägg ner skiten blir de vanliga argumenten i mässen.

    • Anonym

      Hmm, kanske du har rätt. Jag har dock sett en del i Stockholms skärgård som gör en förundrad.

      T.ex. att en KBV-kille sitter på en vattenskoter 02:00 vid piren i Vaxholms hamn och väntar på att det eventuellt skall komma någon fritidsbåt. Efter drygt en timme så gav han upp och åkte därifrån. Undrar hur mycket det kostat skattebetalarna? Hade kanske varit bättre om riktiga polisen fått de pengarna och därmed kunnat hindra ytterligare ett upplopp i Husby.

      En av mina arbetskamrater bor på Blidö. När han är ledig brukar han åka ut och fiska vid Rödlöga. Han är helt ensam i skärgården (mars-april) förutom en KBV-kryssare som självklart skall preja honom och låta honom blåsa. Så om min arbetskamrat skulle tagit en folköl till mackan så åker han dit.

      Visst nykterhet är viktigt men att lägga dessa enorma resurser på att kontrollera enstaka småbåtar är rent idiotiskt. Då kanske det vore bättre om KBV fick fullmakt att kontrollera nykterheten hos lastbilsförarna som kör av i Kapellskär!

      • Kbv som jobb

        Allt som rör kustbevakningen sprids genom rykte, dumma tv-serier och okunniga reportrar. Bilden är mycket skev. Visst finns det rötägg inom alla yrken! Jag är väldigt stolt över mitt jobb, jag kan utan problem motivera mina arbetsuppgifter. Lika väl som en polis! Jag har stoppat ett X antal rattfulla chafförer från att komma ut på våra landsvägar, stoppat flera ton farligt gods som transporterats utan skyltar och utbildning på såväl fartyg som lastbil. Fritidsbåtar med närmare 2,0 i
        promille. Jag har stått med olja upp till midjan vid sanering av vikar. Att åka båt är lyx i Sverige, är jag en glidare för det? Jag kör vattenskoter i mitt jobb för att det behövs vid vissa arbetsuppgifter, Polisen kör mc. Den som sitter på en vattenskoter bestämmer om det är en leksak eller ett arbetsredskap och så är det!! Det är på tiden att man ser över verksamhet och ekonomi inom Kustbevakningen så som även Polisen gör nu. Som vanligt är de nog de som skriker högst som vet minst! Kustbevakningen är inte bara skärgårdsåkning i Stockholm eller Göteborg eller dyra 00 båtar. Jag hoppas största delen av allmänheten förstår det och kan sålla i allas högst personliga åsikter.

  • Sjöfararen

    Det var den dummaste kommentaren jag har läst. Sjöfart är den verksamhet som har varit kontrollerad längst av alla trafikslag. Vi blir i princip kontrollerade vid alla hamnanlöp. Både när det gäller fartyg, last såväl som besättning. Kustbevakning i den form som vi har i Sverige är ovanlig – där myndigheten i första hand är uppbyggd för miljöskydd. Sedan har myndigheten strävat att utöka sitt arbetsområde sedan starten. Men är fortfarande endast huvudman för miljöräddning

    • Anonym

      Hmm, ”Det var den dummaste kommentaren jag har läst”. Det har jag faktiskt svårt att tro på. Har läst så otroligt korkade kommentarer genom åren och ingen av de som finns på detta forumet kommer ens i närheten.

      Men eftersom jag är intresserad så undrar jag vilken av de tidigare 47 kommentarerna du avser? Det är ju lite svårt att gissa sig till vad du menar eftersom din kommentar är fristående och det saknas referens. Så det går inte att låta bli att undra om inte din kommentar rent av är den dummaste!

      • Anonym

        Apropå dum – Jag tror inte någon har problem att förstå att anonyms kommentar gäller påståendet av T Grynäs att Sjöfolk inte för en hederlig tillvaro, det är faktiskt en riktigt dum kommentar eftersom den inte alls stämmer, sjöfolk är oerhört måna om att följa lagar och regler därtill kontrollerade i sitt yrkesutövande av både myndigheter och industri utifrån just dessa regelverk. Kustbevakningen tillför i detta kontrollsystem inte ett smack annat är just miljöskydd.
        Kapten M:R

  • Kbv som jobb

    Kbv som jobb 1 minut sedan
    @Anonym:
    Allt som rör kustbevakningen sprids genom rykte, dumma tv-serier och okunniga reportrar. Bilden är mycket skev. Visst finns det rötägg inom alla yrken! Jag är väldigt stolt över mitt jobb, jag kan utan problem motivera mina arbetsuppgifter. Lika väl som en polis! Jag har stoppat ett X antal rattfulla chafförer från att komma ut på våra landsvägar, stoppat flera ton farligt gods som transporterats utan skyltar och utbildning på såväl fartyg som lastbil. Fritidsbåtar med närmare 2,0 i promille. Jag har stått med olja upp till midjan vid sanering av vikar. Att åka båt är lyx i Sverige, är jag en glidare för det? Jag kör vattenskoter i mitt jobb för att det behövs vid vissa arbetsuppgifter, Polisen kör mc. Den som sitter på en vattenskoter bestämmer om det är en leksak eller ett arbetsredskap och så är det!! Det är på tiden att man ser över verksamhet och ekonomi inom Kustbevakningen så som även Polisen gör nu. Som vanligt är de nog de som skriker högst som vet minst! Kustbevakningen är inte bara skärgårdsåkning i Stockholm eller Göteborg eller dyra 00 båtar. Jag hoppas största delen av allmänheten förstår det och kan sålla i allas högst personliga åsikter.

  • Gert

    KBV eller som dom kallas skärgårdens lapplisor.. Jag som bor på tjörn tycker att KVB gäran får lägga ner eftersom myndigheten inte gör någon samhällnytta utan jagar småbåtar och alkokoll.
    När jag rigner och vill ha hjälp med fart koll när idioter kör för fort och drar upp svallvågor så vill inte KVB göra något -Vi prioriterar Miljö brott sade dom på vakten i Gbg.. Nåväl när Oljan drev till land utanför tjörns kust för några år sedan missade KVB att ta och larma,, som sagt en myndighet som överlevt sig själv.. sälj Vattenskotrar, dom stora KVB 001 fartygen och ribbbåtarna på Kvarndammens aktions kammare så får ni in pengar till något vettigt.. Som uppfödd på ’tjörn ser jag KVB som ett hot ej som någon trygg samhälls hjälp……… Inkvoterade pga sitt kön Tjejer med solglasögon i en rib båt kan man se på video på nätet i amerikanska filmer om man vill.. i verkligheten vill jag inte se sådan t jag vill kunna ta en öl och njuta av havet utan denna myndighet överreagerar…. RIP mvh Gert

  • Kustbo

    Svar till KBV som jobb. Det har aldrig hänt att någon från KBV har stått till midjan i olja. När det blir aktuellt så är det den kommunala räddningstjänsten och frivilliga som får rycka ut…

    • Har glömt det mesta...

      Jo men vänta var det inte ett stort oljeutsläpp på 70-talet?

    • Kbv som jobb

      Menar du att jag ljuger för att du säger att det aldrig hänt. Hade du stått jämte mig så hade du sett. Vi från Kustbevakningen plockade oljan i vattnet (som vi enligt ansvar ska), klaga hos regeringen! Fanns en vik som vid insatsen kallades ursprungsviken, där gick
      gräva i oljan!
      Jag säger inte att vi gjort större insats än någon och absolut inte de frivilliga som jobbar ideellt!!

  • Sjöman

    Det är inte markfolket som gör fel de finns faktist dom som har chefspositioner inom KBV

    som bör ta sitt ansvar ps.kan hålla med många av kommentarerna att det ibland åks runt

    med båtarna på lite solskens turer

  • öbo

    Helt rätt att lägga ner KBV,dom är bara ute och leker,kör runt med stora megabåtar till ingen nytta alls,dom uträttar inte ett dugg.använd pengarna till något bättre!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.