[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et gemensamma fönstret.
Det är uppgifter om sjöfartsskydd som ska anmälas i Maritime Single Window, uppgifter om besättnings- och passagerarlistor ska precis som tidigare lämnas till [email protected]. Myndigheten lovar dock att ”inom kort möjliggöra att även denna information kan tas emot i MSW”. Något datum för det finns ännu inte.
Mer specifikt är det uppgifter om nuvarande skyddsnivå, ISSC (dokumentnummer, giltighetstid och utfärdare), de tio senaste hamnarna med skyddsnivå för dessa och slutligen en e-postadress till den som lämnat anmälan som ska lämnas i MSW redan nu.
Direktiv från EU
Bakgrunden till Maritime Single Window är ett EU-direktiv med krav på samordning av administrativa förfaranden. Därför har Sjöfartsverket, Tullverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen lanserat det internetbaserade MSW.
Systemet togs i drift den 1 oktober 2015 när Sjöfartsverket och Göteborgs hamn kopplades på. Tullverket meddelade tidigare i år att myndigheten skjuter upp sin medverkan och att uppgifterna till tullen även fortsättningsvis i många fall ska ske via fax.
[/flowy_subscriber_only]