Fotograf: Alf van Beem/Wikimedia

Kategori: Arbetsmarknad | Säkerhet | Specialfartyg

Kärnbränslefartyg stoppat

I mitten av augusti anlände det ryskägda kärnbränslefartyget Zamoskvorechye till Norrköping. Men besättningen hade inte fått sin lön och fartyget belades med nyttjandeförbud.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] lön och fartyget belades med nyttjandeförbud.

– Vi beslutade om ett nyttjandeförbud på fartyget på grund utav att rederiet inte hade betalat ut någon lön till någon i besättningen på tre månader, säger Tomas Åström på Transportstyrelsens tillsynsenhet.

Zamoskvorechye, som seglar under maltesisk flagg och ägs av ryska Northern Shipping Company, var lastad med så kallat uranhexafluorid – en typ av kärnbränsle. Lasten skulle till Westinghouse i Västerås som tillverkar bland annat bränsleelement till kärnkraftverk.

Beslut enligt MLC

– Vi fick in ett tips om att allt inte stod rätt till och beslutade att genomföra en inspektion på fartyget när det anlände. Två inspektörer genomförde intervjuer med besättningen och tipset visade sig stämma, säger Tomas Åström.

– Vi beslutade då om nyttjandeförbud enligt MLC.

”Strålande lyckliga”

I samband med det kontaktade Transportstyrelsen rederiet. Enligt Tomas Åström visade det sig att de hade svårt att få fram lön till besättningen. Men efter två dygn kom pengarna tillslut.

– Det handlade sammanlagt om cirka 250 000 amerikanska dollar. Och besättningen blev så klart strålande lyckliga.

Kontaktade Strålskyddsmyndigheten

Enligt Tomas Åström påverkades inte beslutet om nyttjandeförbudet av att fartyget fraktade just kärnbränsle.

– Men personligen reagerade jag på det och kontaktade därför Strålskyddsmyndigheten som meddelade att de skulle undersöka det närmare.

Ingen säkerhetsrisk

På Strålskyddsmyndigheten hanterade inspektören Helmuth Zika ärendet.

– Vi fick informationen om att lönerna inte hade betalats ut men vi kunde inte se att säkerheten hade påverkats på något sätt i det här fallet.

Kan påverka framtida beslut

Enligt Helmuth Zika har Westinghouse ett tillstånd att transportera kärnbränsle och har i sin tur anlitat det ryska rederiet Northern Shipping Company för transporterna.

– Men vi kommer utreda huruvida uteblivna löner kan vara en säkerhetsrisk och väga in det i beslutet när Westinghouse ansöker om förlängning av sitt tillstånd längre fram, säger Helmuth Zika.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Cubano

    Fartyget är gammalt och ganska risigt. Besättningen underbetald (om de nu får ut sin lön alls).
    Men heyy…. Inte utgör det någon säkerhetsrisk. Låt oss köra runt på Stockholms färskvattentäckt mälaren med radioaktiv last.

  • Miklós Sztankovics

    Jag är stålande glad.

  • Anonymous

    Och det här ska man konkurrera emot? Finns inte ens en sportslig chans när man dopar båten genom att undanhålla sina arbetare lönerna.

  • Anonymous

    Så Bråviken är Stockholms färskvattentäkt? Haha!

  • Anonymus

    Den primära frågan är väl ändå att om rederiet inte har pengar till löner, finns det då pengar till underhåll och säkerhetsfrågor? Knappast! Vilket ansvar har och tar transportköpare som Westinghouse mfl. när de anlitar sådana rederier för sina transporter? Någonstans får man vad man betalar för och just den här typen av laster vill nog de flesta av oss att det transporteras säkert.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]