Karlskrona hamn kan snart bli eget bolag.

Fotograf: Andreas Blomlöf

Kategori: Hamn/Logistik | Politik

Karlskrona hamn vill bli bolag

Karlskrona hamn hoppas på att få bli bolag. Idag är hamnen en av få hamnar i landet som fortfarande är kommunal underavdelning. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ortfarande är kommunal underavdelning. 

Enligt hamnens vikarierande chef Bo Lindsjö skulle allt bli väldigt mycket enklare och rakare om de fick makt över sin egen budget och sina egna beslut.

– Men de politiker vi haft den senaste mandatperioden ville inte. Trots att det gjorts en utredning som visade att det skulle vara en mycket bra lösning. Karlskrona har styrts av moderaterna med stöd av de andra allianspartierna, men vid valet förlorade de makten till socialdemokraterna. 

– Nu hoppas vi att det händer något. Sossarna ville bolagisera förra gången de styrde kommunen, säger Bo Lindsjö. 

M backade

Det nya kommunalrådet Patrik Hansson (S) tillträder den 23 oktober och säger till Sjöfartstidningen att socialdemokraterna är överens med både centerpartiet och folkpartiet om att bolagisera hamnen.

– Bara för något år sedan var ärendet ända uppe i kommunstyrelsens allmänna utskott. Allt var packat och klart, när moderaterna backade ur. Jag vet inte varför. Men nu ska vi damma av den där utredningen som gjordes.

Han tror att bolagiseringen av hamnen kommer att komma upp på dagordningen igen strax efter årsskiftet. 

EU vill ha koll

Mikael Castanius på Sveriges Hamnar säger att EU vill likrikta hamnverksamheterna i Europa för att alla hamnar ska ha samma förutsättningar. 

– Man vill inte att vissa hamnar får bidrag genom skattepengar, eftersom EU vill veta varifrån intäkterna kommer. En hamnförvaltning är helt enkelt inte kontrollerbar.

Han berättar vidare att EU-kommissionen har skrivit till bland annat Karlskorna kommun och frågat varför hamnen inte är bolagiserad.

– Det skulle kunna bli som i Finland där EG-domstolen kommit fram till att hamnarna måste förvandlas till bolag. Men det är nog lite magstarkt, säger Mikael Castanius.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]