Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Kaos för Gotlandsbåten

Gotlandsbåten har fortfarande inte kommit i trafik – rederiet har stora problem med att få sin chartrade färja till Sverige och tusentals passagerare ombokas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]als passagerare ombokas.

Nybildade rederiet Gotlandsbåten har fått en mycket tung och kostsam start, tanken var att trafiken mellan Västervik och Visby skulle ha inletts i mitten av juni men färjan Västervik är fortfarande kvar på reparationsvarvet i Piraeus, Aten. Ledningen för rederiet hoppas att färjan kan lämna Grekland under morgondagen (den 24 juni) och börja trafikera svenska vatten den 4 juli. 

De tusentals passagerare som redan bokat en resa med rederiet under den här perioden, bland annat till helgen, har eller kommer att bokas om. Passagerarna bokas om till Gotlandsbåtens konkurrent Destination Gotland.

”Grundlös osäkerhet”

I ett inlägg på sin hemsida skriver rederiet att skälen till varför Västervik (ex Princess T) är försenad bottnar i flera olika saker.

”Vad har orsakat förseningen? En rad olika anledningar och vi vill inte komma med ursäkter eller bortförklaringar. Men det vi vet är att det stabiltetstest som ska utföras innan M/V Västervik kan lämna Piraeus, oförklarligt har skjutits upp vid minst två tillfällen utan att vi har fått någon riktig förklaring.

För ett par dagar sedan dök även den grekiska kustbevakningen upp och gjorde ett mycket märkligt nedslag, enligt en aldrig förut tillämpad regel sedan 1956, som gjorde att samtliga arbetare fick gå av fartyget. Det har skett så många oförklarliga händelser i hamnen, som försenar avgången, att övriga sjökaptener och redare i Grekland och olika instanser i Sverige har börjat reagera.

Vi har nu via UD fått kontakt med Svenska ambassaden i Grekland, som enligt UD är redo att hjälpa oss om det behövs. Klassningskontoret i Piraeus säger att de sällan eller aldrig varit med om att vara utsatta för så mycket frågor och externt intresse för ett fartyg tidigare. Allt detta skapar en grundlös osäkerhet för ett litet rederi som inte vill annat än att köra färja mellan Visby och Västervik.”

100 miljoner

I slutet av 2013 meddelade Gotlandsbåten att rederiet hade chartrat den grekiska färjan Princess T. Det grekiska rederiet, Endeavor Shipping Co., har också bekostat en ombyggnad och renovering av fartyget för runt 100 miljoner under hösten/våren. Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattade bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat. Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia, sa Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen i december 2013 och fortsatte:

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet.

Cypernflagg

M/V Västervik, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. Under sommartrafiken i Sverige får hon Cypernflagg.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]