Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten.

Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Reparationsvarv

Kaos för Gotlandsbåten

Gotlandsbåten har fortfarande inte kommit i trafik – rederiet har stora problem med att få sin chartrade färja till Sverige och tusentals passagerare ombokas.

Nybildade rederiet Gotlandsbåten har fått en mycket tung och kostsam start, tanken var att trafiken mellan Västervik och Visby skulle ha inletts i mitten av juni men färjan Västervik är fortfarande kvar på reparationsvarvet i Piraeus, Aten. Ledningen för rederiet hoppas att färjan kan lämna Grekland under morgondagen (den 24 juni) och börja trafikera svenska vatten den 4 juli. 

De tusentals passagerare som redan bokat en resa med rederiet under den här perioden, bland annat till helgen, har eller kommer att bokas om. Passagerarna bokas om till Gotlandsbåtens konkurrent Destination Gotland.

”Grundlös osäkerhet”

I ett inlägg på sin hemsida skriver rederiet att skälen till varför Västervik (ex Princess T) är försenad bottnar i flera olika saker.

”Vad har orsakat förseningen? En rad olika anledningar och vi vill inte komma med ursäkter eller bortförklaringar. Men det vi vet är att det stabiltetstest som ska utföras innan M/V Västervik kan lämna Piraeus, oförklarligt har skjutits upp vid minst två tillfällen utan att vi har fått någon riktig förklaring.

För ett par dagar sedan dök även den grekiska kustbevakningen upp och gjorde ett mycket märkligt nedslag, enligt en aldrig förut tillämpad regel sedan 1956, som gjorde att samtliga arbetare fick gå av fartyget. Det har skett så många oförklarliga händelser i hamnen, som försenar avgången, att övriga sjökaptener och redare i Grekland och olika instanser i Sverige har börjat reagera.

Vi har nu via UD fått kontakt med Svenska ambassaden i Grekland, som enligt UD är redo att hjälpa oss om det behövs. Klassningskontoret i Piraeus säger att de sällan eller aldrig varit med om att vara utsatta för så mycket frågor och externt intresse för ett fartyg tidigare. Allt detta skapar en grundlös osäkerhet för ett litet rederi som inte vill annat än att köra färja mellan Visby och Västervik.”

100 miljoner

I slutet av 2013 meddelade Gotlandsbåten att rederiet hade chartrat den grekiska färjan Princess T. Det grekiska rederiet, Endeavor Shipping Co., har också bekostat en ombyggnad och renovering av fartyget för runt 100 miljoner under hösten/våren. Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattade bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat. Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia, sa Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen i december 2013 och fortsatte:

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet.

Cypernflagg

M/V Västervik, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. Under sommartrafiken i Sverige får hon Cypernflagg.

Kommentarer

  • Erki

    Jag trodde ett fartyg som trafikerade två svenska hamnar var tvungen att ha Svensk flagg? Men detta verkar ju inte stämma? Vad är det för bemanning i maskin och på däck?

  • M A

    Ska väl vara Grekisk driftsbesättning, Grekisk Kapten, Svenska styrmän, Svensk ekonomipersonal om jag har fattat all rätt. Det vill säga en cocktail med troliga problem.

  • Anonym

    Spelar nog ingen roll var besättningen kommer från. Men om färjan ska gå mellan 2 svenska hamnar så utgår jag från att alla har svenska avtal.

  • A Nonym

    Att just Princess T skall ha ådragit sig onormalt intresse kan bara stå för Gotlandsbåten. Enligt kontakter i Piraeus är intresset inte större än för något annat fartyg. Den stora frågan är istället hur ett rederi som står inför konkurs och inte ens betalat ut löner till sina sjömän, kan plöja ner 100 miljoner i en båt som för dryga året sedan skulle skrotas. Ursäkterna är många men har ingen relevans.

  • greger

    en skrothög som inte varit i drift sedan 2011( AIS )Vad hade dom tänkt att det bara var att fylla tanken och åka.Men med ett gäng bastuclubsamatörer kan man inte vänta något annat

  • Jo Ni

    Det pratas om fartyget på den här sidan.. Om jag förstår saken så handlande det om att det fanns oförsäkrade och icke tillåten personal som arbetade med båten.. alltså svart arbetskraft i klartext och det kan jag förstå att Gotlandsbåten inte vill gå ut med i ljuset. känsliga saker att ta upp framför allt kanske det kan vara väldigt besvärande för ägarstrukturen på bolaget. Sen finns det även en bild tagen för någon dag sen.. och där är båten inte färdigmålad ännu.. Vilket den skulle ha vart redan i tidiga juni http://www.shipfriends.gr/forum/topic/2138-vastervik-imo-8604345/page-10 http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2061453

  • Stefan

    Hon har inte varit i trafik sedan 2009. Hon kom då från Kina efter en större ombyggnad som sen skulle slutföras i Grekland. Men sen kom krisen och rederiet fick konkurens av Grimaldi på sin linje mellan Italien och Grekland.

    Men man undrar varifrån rederiet fått pengar till färdigställandet av henne?

    Av hennes tre systerfartyg seglar ett i Indonesien och två i Philippinerna.

  • Pika Pika

    Personal på däck och i maskin ska vara av internationell standard enligt tidigare uttalanden. En svensk styrman är ”städslad” enl. VD:n. Kock, kallskänka, diskare och ekonomisbiträden är svenska ungdomar, ffa från Västervik, som just nu väntar på att deras sommarjobb ska börja

  • Anonym

    Väljer man att göra storrenovering på varv i medelhavsländer och liknande får man ha ”järnkoll” Sammt räkna med att tidskalkylen mm inte kommer stämma, hur ofta väljer svenska redare att göra reparationsdockningar i Grekland? hm..hm..

  • Anonym

    Svenska skattebetalare borde nog varit mer bekymrade om båten skulle haft svensk flagga med svenska sjömän som stod utan fartyg…som det är nu är det ju grekiskt management vad jag förstår…jackpot! Synd bara om detta blir första utflaggade inrikesfärjan…början på det definitiva slutet?

  • Grannen

    Det högsta namngivna svenska befälet är GB kallar ”styrman” är alldeles nyutexaminerad med bara 13 månaders däckstjänst/praktik. Dvs får bara gå som 2:styrman under uppsikt av grekisk styrman. Intendentur- och ekonomiansvariga har ingen sjöerfarenhet alls och genomgick nyligen BasicSafety. Förhoppningsvis har någon av de svenska sommarjobbarna tidigare arbetat till sjöss, men ännu har inte GB presenterat någon.

  • Anonym

    Ytterligare ett exempel pa inkompetens inom den Svenska sjofartsnaringen.
    Detta var inte ovantat.

  • Anonym

    Inkompetens från våra folkvalda som ”tappat bort” den stora handelsflotta sverige hade…och nu klagar tyvärr ändå inte så många svenssons om det kommer en grekfärja heller…bara priset på de eventuella resorna är bra!

  • Anonym

    Vem eller vilka ligger bakom detta projekt och som tror sig bli färjeredare över en natt?

  • Anonym

    Stabilitetstest…
    Det lär gunga ordentligt, på många sätt, innan den skorven är i trafik.

  • Anonym

    Jag säger bara det – WERKELIN!

  • Grannen

    Gotlandsbåten har nu tillsvidare stängt sin bokning, då man inte fått något besked från Grekland när fartyget kan levereras till Sverige. Vi får väl se om bolaget lyckas anlita en seriös utförare nästa år.

  • sjöman

    På intendent sidan finns lång erfarenhet av trafik på Gotland. Där har dom gjort en kanon rekrytering. Så intendenturen kommer att fungera utmärkt när den kommer igång!

  • Anonym

    Och så kommer också den personen från Destination Gotland som har gjort rekruteringen.

  • A Nonym

    ”– Många på intedentursidan har ingen erfarenhet från sjöfart och är rätt förvånade över att det funkar så här” skriver SEKO samtidigt som de kräver att besättningen, om inte båten lämnar Grekland senast på Söndag, flygs hem. Att någon varit i kontakt med SEKO förstår man då de även lämnar ut en så onödig kommentar som att löner skall betalas ut denna vecka.

  • ryttare.

    Hej,jaha då är vi där igen,ska gå mellan svenska hamnar,då ska et väl ,för ,,vara svensk flagga o helsvensk besättning,det där med grkbefäl o svenskar blandat ,,hur var det med fast ferries för en del år sedan,den svenkka besättningen stannade inte mer än ett kort tag,en del bara dagar,för grker ligger många år efter i personalhantering o ledarskap,nej tack.

  • George Jones

    En båt som varit och vänt till skrotstranden i Aliaga, byggd i Kina, kostas på 100milj och sedan försöker Grekerna sno den? Rederiet skulle hyrt in HSC Stena Carisma istället

  • Båtsman

    Har genom åren haft en del erfarenhet av hur fartyg underhålls och vilka kvalitets och säkerhetskrav som ställs på fartyg som går utländsk flagg. När man flaggar Cypriotiskt så är det inte för att man älskar säkerhet o kvalitet utan för att man älskar att bedriva rederiverksamhet till lägsta pris. Jag skulle aldrig utsätta mig eller absolut aldrig min familj för risken att korsa Östersjön i denna skuta. De restaurangmiddagen det kostar att uppgradera till en säker överförd med Destination Gotland tycker jag min familj är värd. Det är trots allt människor de har för avsikt att frakta och inte varor.

  • Båtsman

    Har genom åren haft en del erfarenhet av hur fartyg underhålls och vilka kvalitets och säkerhetskrav som ställs på fartyg som går utländsk flagg. När man flaggar Cypriotiskt så är det inte för att man älskar säkerhet o kvalitet utan för att man älskar att bedriva rederiverksamhet till lägsta pris. Jag skulle aldrig utsätta mig eller absolut aldrig min familj för risken att korsa Östersjön i denna skuta. Den restaurangmiddag det kostar att uppgradera till en säker överförd med annan alternativ överfart tycker jag min familj är värd. Det är trots allt människor de har för avsikt att frakta och inte varor.

  • Mr Brown

    Det låter som om gotlandsbåten glömt att ”smörja”…. Det ska man inte göra i Grekland.
    Då blir det sådär.

  • Janne B.

    hej,nej är det Cypern flagg så undanber jag mig vidare uppvaktning,och destut en som skulle skrotas,och ska det bli andra sjömän än svenska så,har vi snart en Scandinavian star,el som en italienare som skulle vinka till polare,o gick för nära,men varför en grek skorv,o vad det står för, mutor o annat,har varit på en ro ro,mellan jugo och syrien,bara för att dom skulle slippa grekerna o deras mutor,,,var 79,att inte pigge w, kan prata med vanligt svenskt sjöfolk som kan sin sak,..

  • Ano Nym

    Finns det någon här som kan bekräfta att det ens pågår någon strejk i Piraeus ? Att googla har visat sig vara lönlöst, men kanske någon har kontakter??

  • Janna B.son

    Någon som kommer ihåg konkursen som Lars Meijer skulle ha varit med om? Den skulle inte ha varit så trevlig

  • Jonas Carlsson

    ”Det har skett så många oförklarliga händelser i hamnen, som försenar avgången, att övriga sjökaptener och redare i Grekland och olika instanser i Sverige har börjat reagera”
    Detta har visat sig vara en direkt lögn. Strejkerna avlöser varandra och varar i allt ifrån ett par timmar till en dag, helt normalt i Grekland. Att Gotlandsbåten skulle ha blivit extremt utsatta och motarbetade stämmer inte enl. initierade källor. Alla behandlas lika och ingen får några förmåner. Det är förmodligen det som Meijer och Werkelin inte är vana vid. Vidare skvallras det om att fartyget ev. kommer att bli beslagtaget efter upprustningen, med tanke på de skulder rederiet i Grekland dras med.

  • Anonym

    Så klart Mr Brown, att det måste smörjas- sorgligt men sant och nu med en grekisk ekonomi som är som den är.
    Västervikare och naskinift

  • George Jones

    Greken lurade Spigge o co. Allt gick som på räls Greken fick en nyrenoverad båt gratis och Spigge blev utan.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.