Daniel Crona, matros hos DFDS Seaways, kan få problem att hinna hem till födseln av hans första barn. Bild: Per-Henrik Sjöström och privat

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström/privat

Kategori: Arbetsmarknad | Ekonomi | RoRo

Kan missa sitt barns födelse

För Daniel Crona, matros hos DFDS Seaways på linjen Göteborg–Ghent, gör coronaepidemin att han riskerar att missa sitt första barns födelse. ”Det är många frågor just nu”, säger han.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r många frågor just nu”, säger han.

Sedan tolv år tillbaka bor Daniel Crona från Norrköping i Thailand, tillsammans med sin thailändska fru. Han jobbar som matros på DFDS Seaways roro-linje mellan Göteborg och Ghent, fyra veckor i taget mot normalt två på grund av sin boendesituation.

Sjöfartstidningen når honom på telefon i hans bostad i Thailand. Han berättar att han från början skulle ha flugit till Sverige den 5 april för att mönstra på Magnolia Seaways i Göteborg dagen efter, men coronaepidemin har omkullkastat alla planer.

Ställer in flygningar

I veckan kom beskedet att flygbolaget Thai Airways ställer in alla sina flygningar till Sverige från den 1 april till den 24 oktober på grund av coronaviruset. Daniel Crona fick snabbt boka om flygbiljetten till den 28 mars i stället, och hoppas att han kan komma i väg då.

– Annars blir jag ju kvar i Thailand till oktober. Sedan måste jag sitta i karantän 14 dagar innan jag får mönstra på den 10 april, säger han.

För Daniel Crona och hans fru är situationen särskilt stressande eftersom de väntar sitt första barn i juni.

– Jag hade ju planerat rutten efter det, så att jag kunde vara tillbaka i Thailand igen efter fyra veckor. Men nu vet jag inte hur det blir. Det är många frågor och funderingar som rör hälsokontroller och annat, säger han.

”En del gnäll”

För den övriga besättningen på Magnolia Seaways innebär coronasmittan att deras skift förlängs från två veckor till fyra, för att minska risken att smittan sprids till fartyget.

– Jag är ju van vid fyraveckorsskift så mig gör det ingenting, men bland de övriga är det väl en del gnäll, säger Daniel Crona.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]