Yara Birkeland.

Fotograf: Kongsberg

Kategori: Skeppsbyggnad

Jungfruresa för autonoma Yara Birkeland

Världens första eldrivna och självgående containerfartyg Yara Birkeland har gjort sin jungfruresa i Oslofjorden.
– Vi är stolta över att kunna visa upp världens första helt elektriska och självgående containerfartyg. Det kommer att minska koldioxidutsläppen med tusen ton och ersätta 40.000 resor med dieseldrivna lastbilar varje år, säger Svein Tore Holsether, vd för Yara, i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nerfartyg. Det kommer att minska koldioxidutsläppen med tusen ton och ersätta 40.000 resor med dieseldrivna lastbilar varje år, säger Svein Tore Holsether, vd för Yara, i ett pressmeddelande.

På fredagen ​​välkomnade han Norges statsminister Jonas Gahr Støre och fiskeri- och havsministern Bjørnar Skjæran ombord på fartyget Yara Birkeland för en rundtur, efter att det hade avslutat sin jungfruresa till Oslo, Norge.

Yara Birkeland har utvecklats i samarbete med Kongsberg Group. Fartyget är byggt av Vard med ekonomiskt stöd från Enova och kommer att vara i kommersiell drift från 2022. Enova är ett statligt norskt företag med ansvar för främjande av förnybar energi och har avsatt upp till 133,5 miljoner norska kronor för att bygga världens första elektriska och autonoma containerfartyg.

Svein Tore Holsether säger i pressmeddelandet att Yara Birkeland kommer att transportera mineralgödsel mellan Porsgrunn och Brevik och kommer att bidra till betydande utsläppsminskningar. 

– Detta är ett utmärkt exempel på grön omställning i praktiken, och vi hoppas att detta fartyg kommer att bli starten på en ny typ av utsläppsfria containerfartyg. Det finns många platser i världen med överbelastade vägar som kommer att dra nytta av en högteknologisk lösning som denna, säger Holsether.

Nu börjar enligt pressmeddelandet en tvåårig testperiod av tekniken som ska göra fartyget självgående, och slutligen certifieras som ett autonomt, helelektriskt containerfartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]