Kemtankern Stenberg.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Tank | Miljö

Jul bakom galler för full befälhavare

Den lettiske befälhavare som sedan i måndags är misstänkt för grovt sjöfylleri får tillbringa jul- och nyårshelgen bakom galler. Mannen har ett åtal att vänta, och rättegången blir sannolikt inte av förrän i mitten av januari. 

Enligt kammaråklagare James von Reis häktades den 43-årige befälhavaren av Göteborgs tingsrätt på torsdagen och det är i dagsläget en åtalsfrist i ärendet fram till den 2 januari.

Denna frist kommer dock troligen att förlängas. 

Hävdar eftersupning

– Mannen anser inte att han gjort sig skyldig till det han är misstänkt för utan hävdar eftersupning, och då krävs det en fördjupad analys med både blodprov och urinprov, vilket gör att det hela tar längre tid. Därför tror jag inte man kan räkna med en rättegång förrän i mitten av januari, säger kammaråklagare James von Reis till Sjöfartstidningen. 

Upptäcktes av lotsen

Det var tidigt på morgonen den 16 december som Kustbevakningen larmades om det misstänkta sjöfylleriet. En lots hade då klivit ombord på kemtankern Stenberg och upptäckt att befälhavaren var redlöst berusad. Prover visade sedan att mannen hade en alkoholhalt i utandningsluften motsvarande 1,2 promille alkohol i blodet. 

– Han själv hävdar att han långt innan lotsen kom ombord hade lämnat över befälet till någon annan, och det är förstås också något jag måste utreda. Det gäller ju för mig att kunna styrka att han faktiskt hade befälet. Sen exakt hur det gick till när lotsen gick ombord och ertappade befälhavare vill jag inte gå närmare in på, men tydligen var mannen i alla fall vaken och befann sig åtminstone delvis uppe på bryggan där han skulle lägga sig i hur fartyget framfördes. 

Enligt kammaråklagare James von Reis har flera ur besättningen i efterhand vittnat om att befälhavaren varit onykter vid tillfället. 

– Ja, och de har även berättat om att han haft bekymmer med alkoholen tidigare. 

Lastad med nafta

Gibraltarflaggade kemtankern Stenberg ägs och opereras av norska Rederiet Stenersen. Hon var vid tillfället på väg till Stenungsund från lettiska Ventspils med en last av 15.000 ton nafta – en produkt som är mycket skadlig för både människor och miljö.  

Stenberg är byggd 2003, är på 16.600 dödvikt och är 144 meter långt och 23 meter brett. 

Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille och kan ge fängelse i högst två år.

Kommentarer

  • Anonym

    Dags att ta bort den löjliga möjligheten att ”eftersupa”. Allt alkoholintag fram till dess att personen testas av polisen skall räknas. Oavsett när ”alkoholen” druckits. Det skall gälla både till lands och till sjöss. Är man sedan så dum så man ”eftersuper” efter en incident och därmed ökar på sin alkoholmängd i blodet så får man skylla sig själv. Vill man ”eftersupa” så får man gör det efter att man kontrollerats av polisen.

    • R

      Instämmer helt och hållet!

      Det är ju den mest fjantiga lögn man kan tänka sig!
      Är man karl nog för att dricka, så får man nog vara lika mkt karl att stå för att man
      druckit!

  • Thomas

    Mä lite brännvin i kistan när man står bakom rodret blir man bara en bättre skeppare.
    Skämt åsido, inte mer än rätt att han får tillbringa jul och nyår i finkan.
    Oförlåtligt.

  • logistiker

    Så går det när man låter låglöneländer ta över – gäller även lastbilarna.

  • Andreas Åsenholm

    Täppa till eventuella kryphål i lagen, så att det blir ett slut med att kunna slippa påföljder pga ”eftersupnung”

  • Anonym

    Men kan inte åklagaren sjölagen?
    En befälhavre är aldrig ledig och eftersupning kan inte vara något alternativ alls för påföljd.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.