Företag: Sjöfartsverket

Direktör till Infrastrukturavdelningen

Experter på infrastruktur inom sjöfart

Infrastrukturavdelningen bidrar till utvecklingen av sjöfarten och transportinfrastrukturen genom att bereda förslag på projekt till nationella planen för transportsystemet, genomföra utredningar och hantera remisser. Planering inför genomförandet av de stora farledsprojekt som är fastställda i nationella planen för transportsystemet och som omfattar fem miljarder kronor avseende sjöfart, samt andra utpekade externfinansierade farledsprojekt är en viktig del av uppdraget. Arbetet bedrivs i ett trafikslagsövergripande perspektiv och vi har ett utvecklat samarbete med bland annat Trafikverket. Medarbetarna inom avdelningen har expertkunskaper inom nautiska frågor, infrastrukturfrågor med tonvikt på sjöfart samt agerar projektledare i projektens tidiga skeden.

Din roll som chef och ledare

Din roll som chef blir att leda avdelningens arbete, stödja och utveckla dina medarbetare och tillsammans med dem utveckla er verksamhet. Du har personalansvar, budgetansvar och verksamhetsansvar. Avdelningen är uppdelad i tre enheter och du har tre enhetschefer som rapporterar direkt till dig, själv ingår du i Sjöfartsverkets ledningsgrupp och rapporterar till GD. I din roll som chef för infrastrukturavdelningen förväntas du leda och driva dels det strategiska arbetet att utveckla farlederna och transportsystemet tillsammans med branschen och Trafikverket, och dels att delta i hela Sjöfartsverkets övergripande strategiska arbete.

Vem är du?

Vi söker dig som har akademisk utbildning på lägst kandidatnivå. Du har flerårig erfarenhet från sjöfartsnäringen, till exempel som sjökapten, eller från annan transportnäring. Du måste ha god kunskap om anläggningsprojekt och det är ett krav att du har flerårig erfarenhet av att leda större investeringsprojekt eller anläggningsprojekt. Du ska ha varit chef/ledare under minst fem års tid och ha goda omdömen om ditt ledarskap. Du måste vara van vid och bekväm i att arbeta på en övergripande strategisk nivå och med planeringsprocesser. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ingå i en organisations ledningsgrupp. 

Dina personliga egenskaper kommer att spela en avgörande roll, du måste:

  • Vara tydligt coachande och kommunikativ i din ledarroll
  • Ha en god empatisk förmåga
  • Ha en utvecklad självinsikt, vara trygg och lita på din egen förmåga
  • Kunna tänka och agera strategiskt såväl som operativt
  • Vara prestigelös i din kontakt med andra
  • Vara resultatinriktad
  • Kunna kommunicera obehindrat i tal och skrift på svenska och engelska

Tjänsten är säkerhetsklassad och det krävs att du är svensk medborgare, innan anställning genomförs en säkerhetsprövning och registerkontroll.

Vi erbjuder dig

Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket – Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.

Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats

På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för likabehandling och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.

Hur och när?

Tjänsten är en tillsvidareanställning som ska tillsättas under våren 2019. Intervjuer kommer att hållas 15, 17 och 18 januari 2019.

Upplysningar:

GD Katarina Norén 010-478 50 00. 
Rekryteringsprocessen: HR-partner Niclas Holmgren, 010-478 48 71.

Fackliga företrädare:

SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Olof Boman, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.

Registrera din ansökan senast den 6 januari 2019.
Diarienummer: 18-04247

Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.