Företag: Lakeway Link

Commercial Manager

Commercial Manager till det nya svenska rederiet Lakeway Link

Wallenius och Greencarrier lanserar nya bolaget Lakeway Link – utökade transporter vattenvägen ska reducera tung trafik mellan Mälaren och Polen. Bolaget kommer att bli ett oberoende svenskt rederi, som seglar med egna fartyg under svensk flagg som kommer att stärka utvecklingen av svensk sjöfart. Lakeway Link kommer att trafikera de polska städerna Gdynia och Gdansk till och från Södertälje och Västerås via Mälaren. I och med etableringen öppnas en mer hållbar linjeservice med fasta avgångar två gånger i veckan från Sverige respektive Polen med start till årsskiftet 2023/2024. Länken beräknas reducera klimatavtrycket i jämförelse med traditionell biltransport mellan Mälarregionen och kontinenten, och blir ett alternativ som tidigare saknats på marknaden. Länken kommer att trafikeras med en ny typ av fartyg som gör det möjligt att koppla samman Östersjön med den grunda Mälaren och städer som Södertälje och Västerås. Fartygen kommer även att designas för att kunna hantera olika typer av last samt samhällsnyttiga uppdrag, såsom sjöräddning.

Om rollen:

Som Commercial Manager inom Lakeway Link kommer du att ingå i ledningsgruppen och rapportera till VD. Du kommer att vara starkt involverad i att bygga upp den framtida kommersiella organisationen inom bolaget samt vara med att utveckla, genomföra och följa upp kommersiella strategier och andra relevanta initiativ. I din roll kommer du att fungera som ambassadör för varumärket, skapa nya intäktsströmmar och identifiera affärsmöjligheter med nya och befintliga kunder. Du förväntas främja en kundfokuserad kultur med säljaktiviteter med målet att alltid möta kunders krav, uppnå högsta möjliga kundnöjdhet samt formulera ett kundanpassat värdeerbjudande. Du förväntas skapa en hög förståelse för marknadsfluktuationer och konkurrensaktiviteter och kontinuerligt uppdatera marknadsinformation och utvidga Lakeway Links kundnätverk. Din roll innefattar även att bygga upp priskunskap om tjänsteutbudet och etablera benchmarking.   

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

  • Informera organisationen kring relevanta marknads- och konkurrensaktiviteter.
  • Presentera nya marknadsmöjligheter med relevant information såsom uppskattade intäkter, storlek/volym, kostnader och specifika krav.
  • Skapa och underhålla en CRM-struktur med tydligt dedikerat ansvar.
  • Följa upp och säkerställa att kundåtaganden uppfylls genom den etablerade CRM-strukturen.
  • Ständigt förbättra och driva den kommersiella verksamheten framåt.
  • Förhandla avtal och kontraktsskrivning med kunder och leverantörer i enlighet med transporträttsliga lagar och förordningar.
  • Skapa och genomföra strategi- och handlingsplan för de kommersiella aktiviteterna.
  • Resande i Sverige samt övriga Europa under vissa perioder.

Vem är du?

För att vara framgångsrik i denna roll ser vi att du är en självgående, initiativtagande, utåtriktad och trygg ledare som har ett driv och stimuleras av nya utmaningar. Du har en god prioriteringsförmåga med ett agilt och flexibelt förhållningssätt och bekväm med att hantera flera olika aktiviteter parallellt. Vidare har du en mycket god social kompetens och en utomordentlig kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift. Du har en positiv och empatisk inställning och attityd som bidrar till att skapa nya kundrelationer och erbjuda marknaden verksamhetens serviceutbud. Du har även en gedigen förståelse för kundernas marknadsförhållanden och ekonomiska drivkrafter och det är en självklarhet för oss att du värderar hållbarhetsfrågor högt.

Krav:

  • Universitet/högskoleexamen inom sjöfart/logistik alternativt dokumenterad erfarenhet som kommersiellt ansvarig i bolag med närliggande verksamhet inom transport och logistik.
  • Väldokumenterad säljerfarenhet, god förmåga att etablera kundrelationer och skapa långsiktiga relationer.
  • Flytande i svenska och engelska i både tal och skrift.
  • IT-kunskaper för att hantera CRM-system och liknande applikationer.
  • Mycket god marknadskännedom samt goda kunskaper inom roro-segmentet.
  • Körkort B.

Meriterande:

  • Dokumenterad erfarenhet som Key Account Manager eller motsvarande bakgrund inom marknadsföring eller försäljning med erfarenhet inom avtalsförhandling.
  • Erfarenhet av ledande ställning med personal- och budgetansvar.
  • Besitter ett brett nätverk inom transport och logistisk, både i Sverige och i övriga Europa.

Mer information

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på det svenska huvudkontoret i Västerås/Mälardalen, vi erbjuder en flexibilitet med distansarbete i viss mån för rätt person, tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna kvinnliga sökande till den här tjänsten. 

Din ansökan

Låter rollen lockande? Vi ser fram emot din ansökan! Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum så skicka gärna in ditt CV och personliga brev redan idag, sista ansökningsdatum är den 6 juni, 2023. Du registrerar din ansökan via ovan länk. Vänligen notera att vi inte hanterar någon ansökan via e-mail.

För mer information, kontakta:

Fredrik Hermansson, CEO Lakeway Link, [email protected], +46 (0)31 855536

Johan Mattsson, CEO Wallenius Marine, [email protected], +46 (0)8 772 05 00

Eva Wiberg, HRBP Wallenius Marine, [email protected], +46 (0)8 772 05 00

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]