[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]de hantering”, anser JO.
Justitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Kustbevakningen efter att det tagit tre månader innan myndigheten besvarade en förfrågan om allmänna handlingar.
Samma dag
Ett ärende likt ovan ska, enligt JO, hanteras skyndsamt, om möjligt samma dag som förfrågan kommer in eller med någon eller några dagars fördröjning.
Håller med
I det här aktuella fallet tog det tre månader och det bedöms av JO inte vara acceptabelt. Kustbevakningen delar den uppfattningen i sitt yttrande till JO.
− Vi borde ha hanterat det här ärendet snabbare. Vi har i det aktuella ärendet inte levt upp till skyndsamhetskravet och vi ser över våra rutiner för att undvika att liknande situationer uppkommer igen, säger stabschef Annika Wikingsson i ett pressmeddelande.
[/flowy_subscriber_only]