Nya hamnterminalen Arendal 2
Nya hamnterminalen Arendal 2

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Jätteterminalen Arendal 2 har öppnat

Under torsdagen invigdes Göteborgs Hamns största infrastrukturprojekt på 40 år, den helt nya hamnterminalen Arendal 2. Den 144.000 kvadratmeter stora terminalen är gjord för att svara upp mot ett ökat transportbehov från svensk industri.

Det var en högtidlig stämning när Göteborgs Hamn bjöd in till invigning av den nya terminalen Arendal 2. Vägen hit har varit lång, och terminalen började planeras redan på 90-talet. Hamnbolaget har investerat omkring 700 miljoner i området som varit under byggnation de senaste sex åren.

Foto: Göteborgs Hamn AB.

Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn Ab beskrev det som en historisk dag då hamnens största infrastrukturprojekt sedan 1970-talet nu är i mål.

– Jag är väldigt glad för det här. För ett 15-tal år sedan flyttade vi vår verksamhet från Frihamnsområdet och sedan dess har vi inte tillskapat några nya hamnytor. Vi utvecklar alltid den infrastruktur vi har, men här har vi skapat en ny stor terminalyta som ökar effektiviteten och förbättrar godsflödet genom hamnen. Det är också en grundläggande förutsättning för industrietableringar i Göteborgsområdet och faktiskt hela Sverige.

  • Göran Eriksson, vd För Göteborgs Hamn AB.

    Fotograf: Albin Dahlin

  • David Norén, projektledare för Arendal 2.

    Fotograf: Albin Dahlin

  • Fredrik Ternström som arbetar med plan- och tillståndsfrågor på Göteborgs Hamn berättar för pressen om projektet.

    Fotograf: Albin Dahlin

  • En minnessten från 1811 har tagits tillvara och placerats vid terminalen.

    Fotograf: Albin Dahlin

  • Fredrik Olsson, regionchef på Skanska, som varit entreprenör för sista delen av projektet.

Skapar europeiskt nav

Den nya terminalen hanterar gods från europeisk trafik, och har nu möjligheter att ta emot betydligt större godsmängder.

– Det här blir som ett europeiskt nav här ute i Arendal och Älvsborgshamnen här intill. Vi har en kombiterminal här ute, och det är tillgången till järnvägen här som är den största konkurrensfördelen, säger Göran Eriksson till Sjöfartstidningen.

Arendal 2 är ett led i hamnens strategi att koncentrera hamnens terminalverksamheter i ytterhamnarna. Längre från centrum och med direkt koppling till hamnens väg- och järnvägsinfrastruktur såväl som det växande industriklustret på Hisingen.

Stena Lines omlokalisering en faktor

Delar av de nya ytorna kommer att användas av Stena Line när rederiet börjar flytta sin verksamhet i Göteborg, från sina nuvarande lägen i de centrala delarna av staden till ytterhamnarna. I projektet har förberedelser avseende utfyllnad, kanalisation och vattenrening gjorts för kommande färjeterminal.

Muddermassor utgör grunden

I byggnationen av Arendal 2 har man kapslat in 180.000 kubikmeter förorenade massor från underhållsmuddringar i Göta älv. Massorna har vallats in, stabiliserats och solidifierats för att utgöra grunden för terminalytan, som sedan asfalterats.

För att få till den nya terminalen har man behövt krossa stora mängder berg, berättar projektledaren David Norén.

– Det som vi står på nu är en del av Lilla Aspolmen som har sprängts bort. Vi har också återanvänt mycket material på plats här. All bergkross, både sådant som har krossats innan och sådant som vi har sprängt här har vi återanvänt i projektet.

Det har krävts ett omfattande tillståndsarbete för att få till den nya terminalen. Fredrik Ternström som arbetar med plan- och tillståndsfrågor på Göteborgs Hamn har jobbat med projektet under 17 år.  Han berättar om en utmanande tillståndsprocess.

– En stor fråga när man började med en fördjupad översiktsplan för området blev att det som då var Lilla Aspholmen ingick i ett riksintresse för kulturmiljö. Det ställdes då mot riksintresset för hamn, och detta är väl en av få gånger som exploatering fått gå före ett bevarandeintresse, säger Fredrik Ternström.

Verksamheten redan igång

Redan nu har stora delar av Arendal 2 börjat användas av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal som tidigare haft sin verksamhet uppdelad i två olika intilliggande ytor. Med Arendal 2 får terminaloperatören en större, sammanhängande terminalyta med ett mer tillgängligt bakland till de viktiga kajplatserna 712 och 713.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]