Candela har fått en order på åtta bärplansfärjor av typen P-12 till Saudiarabien.

Fotograf: Candela

Kategori: Färjetrafik | Fartygsaffärer

Jätteorder till Candela från Saudiarabien

Svenska båttillverkaren Candela har fått en jätteorder på åtta bärplansfärjor av typen P-12 till Saudiarabien värd en kvarts miljard.

Det är den största ordern av bärplansfärjor av typen P-12 i Candelas historia som nu blivit offentliggjord. Det handlar om åtta färjor som ska byggas för Saudiarabien och bygget av den helt nya staden Neom i nordvästra delen av landet.

– Vi är oerhört stolta över att kunna erbjuda ett fartygssystem designat för både passagerare och med miljön i åtanke. Korta väntetider, snabba anslutningar och en mycket trevlig upplevelse utan att belasta miljön med utsläpp och buller revolutionerar hur vi reser på vatten, säger Gustav Hasselskog, vd på Candela i ett pressmeddelande.

Pilotprojekt i trafik i Stockholm

Den första prototypen av Candelas bärplansfärja, P12 Zero, lanserades under förra året. Till hösten kommer en färja att sättas i Stockholms kollektivtrafik på SL:s pendelbåtslinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Stadshuset. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Region Stockholm, Trafikverket och Candela. Projektet har drabbats av en del förseningar, i våras fick en planerad testkörning med inbjudna politiker och tjänstemän från trafikförvaltningen ställas in på grund av tekniskt fel och dessutom fick den planerade trafikstarten skjutas fram till hösten, bland annat beroende på det extrema isläget i vintras som omöjliggjorde tester.

Ska bli störst i världen

Enligt Dagens Industri är Candelas affär med Saudiarabien värd omkring en kvarts miljard kronor och ska följas av fler.

– Vi ska bli störst på passagerarfärjor i världen, säger vd Gustav Hasselskog till tidningen och spår en omsättning på 10 miljarder kronor inom fem år.

– P-12 är designad för att skapa ett transportsystem på vatten med noll utsläpp. Till skillnad från äldre system med stora, långsamma och energiineffektiva konventionella färjor, är Candela P-12 en mindre och snabbare enhet som tillåter mycket tätare avgångar och snabbare resor för passagerare, säger Gustav Hasselskog i pressmeddelandet.

I våras offentliggjorde Candela att det Nya Zeeländska energibolaget Meridian lagt en order på en färja av P-12-typ för personaltransporter till ett vattenkraftverk vid Lake Manapōuri.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]