Stena Estrid och Stena Europe i den irländska hamnen Rosslare.

Fotograf: Johan Stillman

Kategori: Färjetrafik

Jätteintresse för taxfree hos Stena Line efter Brexit

Stena Lines satsning på att återinföra taxfree på färjelinjerna till Storbritannien har blivit en storsuccé, trots sviktande passagerarunderlag.
I samband med Storbritanniens utträde ur EU vid årsskiftet återinfördes möjligheten för resenärer att handla taxfree vid resa till EU-länder. Det gjorde att Stena Line satte in en högre växel när det gäller försäljningen ombord. Och när nu rederiet summerar det första kvartalet 2021 står det klart att det blivit succé – trots det låga antalet resenärer på grund av pandemin.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ref=”https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-satsar-pa-taxfree/”>Stena Line satte in en högre växel när det gäller försäljningen ombord. Och när nu rederiet summerar det första kvartalet 2021 står det klart att det blivit succé – trots det låga antalet resenärer på grund av pandemin.

– Vi har investerat mycket i att modernisera och i vissa fall utvidga våra butiker ombord så det här gensvaret är mycket positivt och har överträffat våra förväntningar, säger Stephen Bryden, Stena Lines chef för försäljning och service ombord i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om försäljning på sex av rederiets linjer till och från Storbritannien där numera taxfree är tillåtet. Och trots att rederiet enbart haft hälften av passagerarna mot normalt på grund av pandemin, så var den totala försäljningen på linjerna mellan Storbritannien och EU 34 procent högre under första kvartalet 2021 jämfört med första kvartalet 2020. Siffran är ännu högre sett till enbart irländska sjön där ökningen var 53 procent medan rederiets linjer på Nordsjön hade en ökad ombordförsäljning med 14,6 procent.

Den största delen av ökningen står försäljning av alkoholhaltiga drycker för. Utslaget per passagerare har det genomsnittliga beloppet för vad varje resenär spenderar ombord under resan ökat med hela 80 procent, vilket gör att rederiet därför vill satsa vidare på ombordförsäljningen.

– Vi kommer att utöka vårt försäljningserbjudande ytterligare. Färjesektorn har lidit mer än många andra sektorer eftersom vi har varit fullt operativa dygnet runt under pandemin, trots att vi har lägre nivåer av passagerare och gods så en boost från taxfree-försäljning är en välkommen bieffekt av Brexit. Och inte bara för oss, utan för alla våra passagerare också, säger Stephen Bryden i ett pressmeddelande.

Även på den skandinaviska marknaden ser nu Stena Line ett ökat intresse för att resa med färjorna enbart för att handla ombord utan att gå iland på destinationen och då framförallt på linjerna mellan Sverige och Danmark, samt mellan Sverige och Polen.

– På Tyskland ser vi inte det lika mycket då möjligheten att kryssa fortfarande inte återinförts till exempelvis Kiel. Även Lettlandslinjen är relativt begränsad till frakt och nödvändigt resande på grund av reserestriktioner till och från Lettland, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]