Dansk-engelska Hays Maritime har påbörjat ett omfattande konverteringsprojekt på den tidigare tyska järnvägsfärjan ”Karl”, ex ”Karl Carstens”. Färjan lämnade under bogsering Nakskov i förra veckan, där den legat upplagd sedan 2000, och med Rijeka i Kroatien som destination. Där kommer den att byggas om till offshorefartyg på Victor Lenac-varvet. Fartyget får kapacitet för att transportera konstruktionen på upp till 12.000 ton på det 2.800 kvadratmeter stora akterdäcket. Anledningen att man valt att bygga om en relativt gammal färja är det dieselelektriska MaK-maskineriets goda kondition. Fartyget ägs av danska Kommandor Romo och kommer att segla under namnet ”Kommandor 5000”.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]