Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Miljö | Regelverk

”Skapar konkurrensneutralitet”

Nu är det klart – MEPC70 har beslutat att sjöfartens svavelutsläpp ska reduceras även globalt från och med 2020.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]balt från och med 2020.

FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO och dess miljöskyddskommitté MEPC har idag, fredag, beslutat om en global reducering av svavelutsläppen från fartyg från och med 2020. Svavelhalten i marina bunkeroljor får därefter uppgå till högst 0,5 viktprocent. Nuvarande nivå är 3,5 procent.

Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar beslutet och anser att det leder till en än mer miljö- och klimatvänlig sjöfart, i linje med FN:s hållbarhetsmål.

– Beslutet av IMO att verkställa ett tak på utsläpp av svavel från fartyg oavsett flagg och var de än befinner sig på vår jord är något som vi är mycket glada för, säger Fredrik Larsson, miljöchef på Svensk Sjöfart.

Välkommet beslut

Sedan början av 2015 gäller som bekant en högsta svavelhalt på 0,1 i bränslet för fartyg som trafikerar inom utsläppskontrollområden för svavel, SECA, det vill säga Östersjön, Nordsjön samt i Nordamerika.

– Vi tycker att det här är jättebra. EU hade redan tidigare beslutat om att införa gränsen 0,5 procent från 2020 oavsett hur IMO reagerar. Därför är vi glada att även IMO har beslutat att det på global basis blir 0,5 procent. Annars skulle det ha blivit ett lapptäcke av olika regler med kanske 3,5 procent globalt, 0,5 procent inom EU och 0,1 procent inom SECA. Detta beslut kommer att leda till en bättre miljö både på land och till sjöss samtidigt som det skapar konkurrensneutralitet, säger Fredrik Larsson till Sjöfartstidningen.

Går att genomföra

Fredrik Larsson anser att det här kommer att göra sjöfarten ännu mer miljövänlig och hållbar som ett transportslag.

– Vi har redan visat att det går att genomföra både i Nordamerika och Nordeuropa. De farhågor som fanns om att det skulle leda till så många problem när man skiftar mellan två bränslen ombord har inte riktigt besannats. Det finns mycket lärdomar att dra från SECA om både tillsyn och implementering men också om hur marknaden har anpassat sig. Vi tror att man nu jämnar ut de olikheter som finns.

”Miljöorganisationerna applåderar”

Vidare anser Fredrik Larsson att beslutet kommer att signalera att den internationella sjöfarten kan om den vill och att det finns ett FN-organ som verkligen levererar.

– Det är glädjande att miljöorganisationerna välkomnar det här och att IMO verkligen tar ledartröjan för att stävja utsläppen från internationell sjöfart, till och med i den grad att miljöorganisationerna applåderar. Man får känna sig ganska stolt över att vara en del av en sådan industri när det är ett beslut som tas i rätt riktning för industri och miljö och framför allt för våra medlemmar som det gagnar indirekt genom att det jämnar ut konkurrensneutraliteten.

Bra jobb av Sverige

Fredrik Larsson anser att Sverige har gjort ett bra jobb i förhandlingarna.

– Sverige hörde till de länder som tryckte på det här. Vi har haft ett jättebra samarbete med de svenska myndigheterna för att driva den här frågan framåt. Det är kul när industrin, myndigheterna och Sverige som land tillsammans med de andra kan dra åt samma håll.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]