Fotograf: Arkivbild: Henrik Ekberg

Kategori: Container | Ekonomi | Hamn/Logistik

”Jag är besviken”

Besvikelsen är stor hos Göteborgs Hamn efter gårdagens besked om att en fördjupning av farleden inte är prioriterad i transportplanen. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rad i transportplanen. 

I går lämnade Trafikverket över sitt förslag till regeringen om vilka infrastruktursatsningar som ska prioriteras fram till 2029. Men någon fördjupning av farleden in till hamnen i Göteborg fanns inte med som utpekat objekt. 

– Jag är besviken eftersom behovet är så stort. Djupare farleder är nödvändigt för att kunna ta emot de oceangående containerfartygen som har direktkopplingar till andra världsdelar. Investeringen har en av de högsta samhällsnyttorna bland alla planerade infrastrukturprojekt nationellt, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.

”Utpekad brist”

Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige som kan ta emot de största containerfartygen. Dock har fartygen de senaste åren växt enormt – de senaste tio åren har de blivit tre gånger så stora. Det betyder att de största farttygen inte kan gå in i Göteborgs hamn fullastade. I dag kan hamnen ta emot fartyg med ett djupgående på 13,5 meter, men viljan är att ta emot fartyg med ett djupgående på 16,5 meter, en investering på fyra miljarder kronor. Dock är det inte helt kört för projektet, eftersom Trafikverket trots allt nämner en fördjupning av farleden i Göteborg som en ”utpekad brist”.

 – En utpekad brist innebär fortsatta utredningar och möjlighet att komma med om fyra år. Men den här investeringen måste säkras här och nu eftersom farledsdjupet redan i dag utgör en begränsning för Sveriges tillgång till transocean sjöfart, säger Magnus Kårestedt.

Tror på regeringen

Kårestedt tror inte att hamnkonflikten har påverkat Trafikverkets bedömning av projektets behov.

– Det tror jag inte eftersom det är så olika tidshorisonter. När fördjupningen blir aktuell kommer konflikten vara löst för länge sedan, inte minst med tanke på regeringens initiativ att se över den fackliga situationen i hamnarna, säger han och fortsätter:

– Jag tror det råder konsensus när det gäller behovet av direkttrafik till sjöss och ett starkt godsnav för svensk industri. Min analys är vi behöver ha en djupare dialog med Trafikverket och näringsdepartementet om detaljerna kring genomförandet och finansieringen. Vi kommer att intensifiera den dialogen och förutsätter att fördjupningen kommer med när regeringen väl fattar beslut om planen till våren, säger Magnus Kårestedt.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]