Fotograf: J. Lauritzen

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

J. Lauritzen lämnar produkttank

Danska rederiet J. Lauritzen säljer hela sin helägda produkttankflotta på tio fartyg till Hafnia Tankers.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tyg till Hafnia Tankers.

J. Lauritzen bekräftar i ett meddelande till Oslobörsen att rederiet nu har verkställt det tidigare beslutet om att lämna produkttankmarknaden. Detta via försäljningen av bolagets tio helägda produkttankfartyg till Hafnia Tankers – ett rederi man är delägare i. Fartygen ska föras över till den nya ägaren innan slutet av februari 2014.

Försäljningen stärker rederiets finansiella läge med USD 125 miljoner, varav tio miljoner återinvesteras i Hafnia Tankers. De tio aktuella fartygen har alla förledet Freja i namnet (däribland Freja Atlantic och Freja Libra) och är byggda åren 2004–2013, varav fem är byggda de två senaste åren. Fartygen har en dödvikt på mellan 46.000 och 53.500 ton.

Svenska rederier bakom

Hafnia Management A/S (Hafnia Tankers) med huvudkontor i danska Hellerup etablerades 2010, och man driver två pooler – Hafnia Pool och Straits Pool (i samarbete med Mitsui O.S.K. Lines).

Hafnia grundades bland annat av Göteborgsbaserade Marininvest, Gotlandsbolaget och J. Lauritzen med syftet att bli en stor aktör inom produkt- och kemtank och operera LR1-fartyg (55-000-79.999 dwt) och MR-fartyg (25.000-54.999 dwt) från en rad ägare.

– Det känns som en bra idé att göra detta nu, då marknaderna är svaga. Vi vill vara en del i en uppåtgående trend, sa Marinvests vd Lars Mossberg till Sjöfartstidningen i samband med att Hafnia Management presenterades.

Börsintroduktion att vänta

Idag består Hafnia Pool och Straits Pool av 50-talet fartyg. Gotlandsbolaget har fyra fartyg i den förstnämnda poolen medan Marinvest har sju fartyg i den senare.

Idag har dessutom Tankers Inc., grundat av tidigare Torm-chefen Mikael Skov, inkorpirerats i Hafnia Tankers och ägarstrukturen ser annorlunda ut jämfört med tidigare och rederiet planerar en börsintroduktion på antingen Oslobörsen eller Nasdaq inom ett halvår skriver flera medier. Barclays, Blackstone, Tufton Oceanic och J. Lauritzen kommer i så fall fall att bli de största aktieägarna. Tillsammans har man redan pytsat in USD 190 miljoner i Hafnia Tankers. Andra investerare ska ha bidragit med USD 180 miljoner.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]