Nybygget Svitzer Embla är redo att lämna varvet i Turkiet.

Fotograf: Svitzer

Kategori: Skeppsbyggnad

Isförstärkt bogserbåt levererad till Svitzer

Under tisdagen levererades den isförstärkta bogserbåten Svitzer Embla till Svitzer. Nu väntar resan hem till Göteborg.
Det var under hösten 2019 som Svitzer beställde två nya isförstärkta bogserbåtar för det skandinaviska marknadssegmentet från det turkiska varvet Med Marine. Under tisdagen levererades det första av de två nybyggena, Svitzer Embla. På fredag inleder bogserbåten den cirka 17 dagar långa resan från varvet till Göteborg där viss utrustning kommer att ske innan bogserbåten kan tas i drift. Svitzer Embla kommer att ha färöisk flagg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rine. Under tisdagen levererades det första av de två nybyggena, Svitzer Embla. På fredag inleder bogserbåten den cirka 17 dagar långa resan från varvet till Göteborg där viss utrustning kommer att ske innan bogserbåten kan tas i drift. Svitzer Embla kommer att ha färöisk flagg.

Den andra bogserbåten i serien får namnet Svitzer Edda med beräknad leverans i maj. Den kommer att stationeras i Danmark.

De båda bogserbåtarna är av Robert Allan Ltd:s design ASD Tundra 3000. De är 30 meter, har finsk/svensk isklass 1A och en bollard pull på minst 60 ton för att klara de skandinaviska förhållandena. Bogserbåtarnas utformning gör det möjligt för dem att passera slussarna i Trollhätte kanal för att komma in i Vänern och kunna bistå med isbrytning.

– Vi är stolta över att ta emot både Svitzer Embla och snart Svitzer Edda som viktiga tillägg till vår skandinaviska flotta. Eftersom vi just har kommit ut från en mycket kall vinter i Skandinavien, verkar isbrytningsförmågan hos dessa bogserbåtar mer relevant än någonsin eftersom de tillåter oss att förbättra vårt stöd till kunder i hela regionen. På Svitzer är vårt kärnfokus på service och säkerhet, och dessa nya isklassbåtar kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta tillhandahålla högsta servicenivå till våra kunder, sa Lise Demant, vd för Svitzer Europe i ett pressmeddelande i samband med leveransen.

Enligt tidigare information kommer nybyggena att ersätta Svitzer Helios och Dynan som hör till de äldsta fartygen i flottan.

Namnen på både Svitzer Embla och Svitzer Edda har hämtats från den nordiska mytologin. Enligt den är Embla namnet på den första kvinnan som skapats av gudarna, och Edda är ett gammalnorskt litteraturverk skrivet på Island under det tidiga 1200- talet. Tanken är att namnen ska hedra regionen där fartygen kommer att operera och samtidigt passa ihop med Svitzers övriga namngivna fartyg i Skandinavien.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]