Fotograf: Linda Svenson

Kategori: Specialfartyg

Isbrytarnas säsong avslutad

Ale avslutade årets isbrytarsäsong efter att de sista trafikrestriktionerna till svenska hamnar avvecklades den 3 maj.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r avvecklades den 3 maj.

Den snabba isläggning i Bottniska viken som kunde ha lett till en tuff isvinter kom av sig redan i början av februari och nu har alla trafikrestriktioner till svenska hamnar avvecklats. Det innebär att Ale, som var först ut före jul, nu även har avslutat säsongen som sista svenska statsisbrytaren i tjänst. På finska sidan är fortfarande Polaris i tjänst, men till de finländska hamnarna längst upp i norr har restriktionerna i dag sänkts till isklass IC och 2.000 dwt.

– Årets säsong var mycket lindrig. Maximal isutbredning inträffade redan i slutet av januari, vilket är mycket tidigt på säsongen, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Ale först ut

Enligt Sjöfartsverket påverkade den varma sommaren 2018 förhållandena i Bottniska viken långt in i vintermånaderna i form av att vattnet höll en relativt hög temperatur för årstiden. Detta begränsade istillväxten, men under andra halvan av januari växte isarna till i snabb takt och den 21 januari anlände Ale till Vänern, där hon assisterade fartyg under några veckor. I slutet av januari var samtliga av Sjöfartsverkets fem statsisbrytare, samt den från Alfons Håkans inhyrda Thetis, i drift.

I början av februari blev väderleken åter mildare.

– Ur isbrytningsperspektiv har det varit mycket lindriga förhållanden till och från svenska hamnar. Under senare delen av issäsongen har vindriktningen varit mestadels omkring väst vilket innebär att drivisen till havs har rört sig mot den finska sidan, säger Emma Grönkvist.

554 fartyg fick assistans

Den extremt lindriga issituationen ledde till att Atle kunde avsluta sin isexpedition redan den 22 mars. Veckorna därefter togs övriga isbrytare ur tjänst tills endast Ale kvarstod. Föregående säsong pågick isbrytning i ytterligare tre veckor.

Totalt antal assisterades 554 fartyg under säsongen. Antalet bogserade fartyg var dock inte fler än 22. I medeltal uppgick väntetiden på assistans drygt två och en halv timme. Enligt Sjöfartsverket har 98 procent av fartygen anlöpt hamn för egen maskin eller fått assistans utan väntetid.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]