Aker Arctics design av nya isbrytare.

Fotograf: Aker Arctic

Kategori: Skeppsbyggnad | Vintersjöfart

Isbrytardesignen klar för upphandling

Offertunderlaget för det svensk-finska isbrytarprojektet är snart klart att skickas ut till varven, meddelar fartygskonstruktionsbyrån Aker Arctic.
I sin kundtidning Arctic Passion News presenterar Aker Arctic den nya isbrytardesignen Aker ARC 130 S, som är den slutgiltiga designen för det svensk-finska isbrytarprojektet. Enligt Aker Arctic uppfyller den alla de operativa specifikationer och krav på prestanda under alla isförhållanden på Östersjön.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gnen Aker ARC 130 S, som är den slutgiltiga designen för det svensk-finska isbrytarprojektet. Enligt Aker Arctic uppfyller den alla de operativa specifikationer och krav på prestanda under alla isförhållanden på Östersjön.

Designen har tagits fram av Aker Arctic i Finbland i nära samarbete med Sjöfartsverket och Trafikledsverket i Finland.

– Många av de innovationer som användes i den 2016 byggda Polaris har utvecklats vidare för att erhålla ännu bättre effektivitet och svara mot förväntade framtida miljöregler, säger projektchef Maximilian Vocke på Aker Arctic.

Isbrytaren blir cirka 126 meter lång, 28 meter bred och får ett deplacement på 15.400 ton. Djupgåendet blir 8 meter. Framdrift sker med tre 360 styrande propelleraggregat med effekten 21 MW.

En bredare ränna kan brytas genom att vända propelleraggregaten utåt. Då blir rännan tillräckligt bred för fartyg upp till Panamax-storlek. Detta har redan testats i full skala med den finska isbrytaren Polaris.

– Vi testade att bredda rännan under vintern 2021. Den spolande effekten frigjorde rännan från is akter om isbrytaren och reducerade behovet att bogsera mindre fartyg, säger Tuomas Romu, skeppsbyggare och huvudkonstruktör för IB2020 projektet vid Aker Arctic.

Isbrytare utrustas också med en specialdesignad bogserklyka akterut som är anpassad för de varierande bogformerna på fartyg.

Maskineriet blir diesel-elektriskt/hybrid med fyra huvudmaskiner och möjlighet att använda även HVO, LBG och, efter vissa modifikationer, fossilfri biometanol som bränsle. Aker Arctic uppger vidare att isbrytaren är större och kraftigare än Atle-klassen som den ska ersätta, men samtidigt effektivare och använder mindre energi för att utföra samma uppgifter. Till detta bidrar bland annat den nya skrovformen och propulsionssystemet.

– Energilagringssystemet kan användas för att balansera variationer i effektbehovet och ger lägre bränsleförbrukning och utsläpp. Det kan också användas till exempel när isbrytaren väntar mellan uppdrag och effektbehovet är lägre, säger Tuomas Romu.

Att designen uppfyller kundernas krav har även testats med modellförsök i bassäng, både i is och öppet vatten. Modelltesterna omfattade även manöverförmågan med ett fartyg under bogsering i klykan.

Aker ARC 130 S får isklassen Polar Class 4 Icebreaker (+). Underlaget för offertförfrågan uppges snart vara klart för att skickas ut till varven.

Enligt Aker Arctic hoppas Sverige få ett beslut om konstruktion av nya isbrytare till juni 2022 för att kunna inleda upphandlingsprocessen.

– Om allt går enligt plan hoppas vi kunna påbörja byggnationen av den första isbrytaren 2023 med leverans 2026 och driftsättning till säsongen 2026/2027. De följande två kunde vara färdiga ett år senare, säger Dan Broström, projektchef på Sjöfartsverket, enligt artikeln i Arctic Passion News.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]