Kategori: Tank

Iranskt tankrederi vill beställa 83 LNG-fartyg

NITC:s (National Iranian Tanker Company) har stora planer, både för tank- och LNG-marknaderna. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]- och LNG-marknaderna. 

– Det finns flera gasfält i Iran och Persiska viken som väntar på att exploateras. Om det blir fråga om export av flytande naturgas är vi beredda att beställa 83 tankfartyg för LNG-transporter. Men i dagsläget finns inga kontrakt undertecknade och vi behöver kontrakt på minst 20 år för att täcka kostnaderna, säger R. Ghareh, Area Manager.

– Det enda orosmolnet vi ser är att exploateringsplanerna har dragit ut på tiden. Men detta är inte bara en situation som vi har i Iran, i till exempel Qatar står man också med försenade projekt.

NITC som bland annat opererar för Shell, Total och Saudi Aramco har i dagsläget en flotta på 43 tankfartyg inom segmenten VLCC, suezmax och aframax. Men fram till 2013 kommer rederiet att ta leverans av 22 nybyggda VLCC-fartyg – därmed blir man världens tredje största tankrederi. När alla leveranser är slutförda kommer rederiet att ha hela 50 VLCC:s i sin flotta.

– Finansieringen av nybyggena är färdig, säger R. Ghareh som också säger att bolaget efter leveranserna kommer att ha världens lägsta medelålder på sin flotta

51 procent av rederiets transporter går till Europa, och R. Ghareh påpekar att rederiet inte är påverkade av de pågående ekonomiska sanktionera mot Iran. 

– Nej, vi opererar som vanligt och har inte stött på några problem. Vi utför heller inga transporter som har med kärnkraft (Irans kärnkraftsprogram, red. anm.) att göra.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]