Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Regelverk

Intertanko vill ha bättre kontroll på bunker

Intertanko vill ändra på kvalitetskontrollen så att rederierna kan vara säkra på att den bunker de köper till sina fartyg uppfyller bestämmelserna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]pfyller bestämmelserna.

De oberoende tankerredarnas internationella förening Intertanko informerar att IMO överväger att införa åtgärder för att förbättra kontrollen av bunker som levereras till fartyg. En korrespondensgrupp kommer att utveckla riktlinjer för stater så att de kan säkra att bränslekvaliteten överensstämmelse med MARPOL Annex VI. Man kommer också att ta ställning till hur adekvat det existerande regelverket är för att säkra kvaliteten på bunkern.

– Vi välkomnar detta beslut. Detta är emellertid bara början eftersom vi tror att kontrollen bör vara transparent längs hela leveranskedjan. Våra medlemmar och alla rederier ska kunna lita på och få dokumenterade bevis på att bränslet som de tar emot uppfyller eller överstiger den föreskrivna standarden, säger Katharina Stanzel, vd för Intertanko.

Kontroll vid leverans

För att kontrollera att den bunker som levereras och används i fartyg uppfyller bestämmelserna, tar de flesta parter i MARPOL Annex VI bränsleprover ombord i fartygens maskinrum. Intertanko hävdar att det istället borde ges klara bevis på att kvaliteten på det bränsle som levereras till fartyget verkligen uppfyller de specificerade kraven.

Inom Intertanko understryker man att de skärpta svavelreglerna som träder i kraft den 1 januari 2015 kommer att medföra ökad kontroll av fartyg som anlöper hamnar.

– Hamnmyndigheter inom exempelvis EU: s medlemsstater kommer att möta en verklig utmaning i att bevisa brister och att följa reglerna genom att ta prover på det bränsle som används i fartygen, säger Intertankos tekniska direktör Dragos Rauta.

Uppmanas protestera

För att skydda sina fartyg, rekommenderar Intertanko att medlemmarna utfärdar en protest till flaggstaten, hamnmyndigheterna i bunkringshamnen och hamnstatskontrollen i följande hamn om bunkerleverantören inte följer IMO:s riktlinjer vid tagning av MARPOL-provet och om provtagningen inte bevittnas av någon från fartygets besättning.

Trots att Intertankos förslag vann gehör framfördes även argument emot en ökad kontroll av den bunker som levereras till fartygen genom tillägg i de nuvarande reglerna. För att en förändring av regelverket inte skulle bli alltför betungande för många länder och i grunden förändra förhållandet mellan leverantör och kund presenterades USA ett kompromissförslag om att utveckla frivilliga riktlinjer för att säkerställa att bunkerleverantörer levererar bränslen som uppfyller kvalitetskraven i MARPOL Annex VI.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]