[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Trafikanalys. Enligt statistiken ökade antalet passagerare i utrikes färjetrafik betydligt mer än i inrikestrafiken, från 1,5 miljoner till 3,0 miljoner passagerare.
Öresundstrafiken bidrog mest till ökningen med 587.000 fler passagerare än 2021. Näst mest bidrog trafiken till och från Finland med 483.000 fler resenärer.
Antal passagerare i inrikes trafik, det vill säga främst trafik till och från Gotland, ökade med 36 procent, från 129.000 till 175.000 resenärer.
– Vi ser att färjetrafiken till och från utländska hamnar tagit tillbaka en del av passagerarbortfallet som vi såg i början av pandemin. Resandet ligger dock fortfarande cirka 30 procent under nivåerna före pandemin, första kvartalet 2019. Hamnarnas godshantering påverkades aldrig lika mycket som passagerartrafiken och är ungefär på samma nivåer som innan pandemin, säger Henrik Petterson, projektledare på Trafikanalys, i ett pressmeddelande.
Total mängd lossade och lastade varor i svenska hamnar ökade något, med 3 procent, från 42,3 till 43,7 miljoner ton.
Mer gods ankommer från utrikes hamn än vad som avgår till utrikes hamn, uppger Trafikanalys i pressmeddelandet. Lossat (ankommande) gods från utrikes hamn ökade med 8 procent, från 18,7 till 20,3 miljoner ton, medan mängden lastat (avgående) gods till utrikes hamn sjönk med 3 procent, från 17,5 till 17,0 miljoner ton. Total inrikes godshantering över kaj ökade med 6 procent, från 6,0 till 6,4 miljoner ton.
[/flowy_subscriber_only]