Nordens skilda sjöfartsvärldar: Norge och Danmark är vinnarna. Sverige är förlorare. När Bjarne Lindström från ÅSUB (Ålands statistik- och...
Arkiv
-
-
Även på öar finns det timmer värt att ta om hand. Sedan gäller det bara att få iland det.
-
Går det evakuera dagens kryssningsjättar på 30 minuter? I teorin ja, i praktiken knappast. Aktern reser sig majestätiskt mot...
-
-
Hamnarna i Kotka och Fredrikshamn går samman till Finlands största allmänna hamn. Efter omfattande utredningar under 2010 skriver Kotka...
-
Helsingborg o Kristian Okstad tror på nya logistik-mönster. Varuägarna kommer inte sitta still i båten. Det är goda tider för...
-
Få företag blir 125 år, Cedervall och Söner i Göteborg har lyckats med konststycket. – Det är en helt obruten följd...
-
Svartvatten som lagras i tankar skapar problem. Hela tanktak korroderar och måste bytas. – Det här är ett problem som...
-
Viking Line har valt att docka sina fartyg i Landskrona, trots avståndet till hemmavattnen. 45 000 mantimmar, nio dygn i docka...
-
Det är tidig morgon och 10 grader kallt i världens nordligaste stad. Loke Viking ligger vid Polarhamn 1 i...
-
Dalsbruk exporterar ståltråd sjövägen. Över egen industrihamn skeppar FNsteel drygt 80 procent av produktionen vid valsverket i Dalsbruk på...
-
-
-
Konkurrensverket Hamnar gör sedan länge mycket mer än att bara lasta och lossa. Konkurrensverket utreder om de kommunala hamnarna...
-
Myndigheten ska med ny organisation komma närmare sina kunder, lyssna mer, bli bättre och spara pengar. Efter att Sjöfartsinspektionen...
-
-
-
-
-
Utflaggningen har minskat tillgången på praktikplatser dramatiskt. Under nuvarande läsår får alla sjöfartshögskolestudenter sina praktikplatser, Men många av gymnasieeleverna...
-
-
-
På navigationsskolan i Raumo utbildas däcks-befäl och maskinbefäl till stor del tillsammans. Den årliga intagningen till linjerna är 45...
-
-