Forskning. Vid Cardiffs universitet i Wales pågår en forskningsstudie om sjömäns hälsa och tillgång till sjukvård. Studien har fått ekonomiskt stöd av Stiftelsen Sveriges Sjömanshus.
Arkiv
-
-
Lyft. Pontonkranen från 1956 var med och bärgade regalskeppet Vasa och har deltagit i många brobyggen. Nu bygger hon en halvö i Göteborg.
-
Vintersjöfart. Isbrytarledningen iland tar de övergripande besluten och statsisbrytarna, strategiskt spridda längs kusten, löser den dagliga verksamheten. Tillsammans håller de Vintersverige öppet.
-
Vintersjöfart. Ale är både minst och äldst, men en högst central pusselbit i Sveriges isbrytarflotta. Hon både inleder och avslutar säsongerna och är specialbyggd för Vänern.
-
Underhåll. Skutentusiaster fick lära sig om drevning, att hålla koll på bord och spik och att göra löpande kontroller.
-
Ombord. Kattegatt, Östersjön och ett par månader på Irländska sjön. En sväng till Medelhavet och sedan tillbaka till Kattegatt. Stena Vinga och hennes besättning täcker upp där det behövs.
-
Viktig. Stena Vingas flexibilitet har stor betydelse för hela Stena Line, enligt linjechef Christina Bromander.
-
Yrket. Per-Olof Torwaldson började som springpojke i Röda Bolaget 1948 och Sture Larsson kom dit 1950. Båda blev kvar till pensionen.
-
Helgläsning. Rosella lämnar snart Ålands hav. Hon har ingått i Viking Lines flotta längre än någon annan färja.
-
Sommarläsning. Det är knappast en överdrift att påstå att projektet Viking Glory hör till de mest ambitiösa på en lång tid inom färjetrafiken mellan sydvästra Finland och Stockholmsregionen via Åland.
-
Sommarläsning. I krigstid eller under en allvarligare kris uppstår ett stort behov av tillgängligt tonnage för såväl militära som civila transporter.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: För 30 år sedan gjorde Per Engwall sin första resa med passagerare till Svalbard. Nu satsar han med nytt rederi och ombyggda fartyget Virgo.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: Ett reportage på elva sidor om de utmaningar som kantar Sjöfartsverkets lotsverksamhet.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen gjorde en reportageresa med Wasa Express en novemberdag 2016. Det var en av de där gråmulna, dimmiga novemberdagarna då det aldrig blir riktigt ljust.
-
Under segel. Vinden har använts som energikälla för fartyg i tusentals år. Nu riktas blickarna åter på denna förnybara och utsläppsfria resurs.
-
Ombordliv. Coronapandemin gör att kryssningsfärjan Silja Symphony ligger upplagd i Stockholm. Men det är ingen brist på arbete för de 17 i besättningen, exempelvis ska det spolas i alla toaletter.
-
Jultur. Följ med och tura på Sveriges kortaste internationella färjelinje mellan Helsingborg och Helsingör med den eldrivna miljöfärjan Aurora.
-
Sommarläsning. I en exklusiv intervju för Sjöfartstidningen (publicerad i nr 5/2017) berättar den åländska sjöfartens "grand old man" Ben Lundqvist om Lundqvist Rederiernas satsningar.
-
Reportage. Mycket har hänt under de dryga två år som Pia Berglund har varit vd för Svensk Sjöfart.
-
Innovation. Selektope är utvecklad i Göteborg och har tagit steget in på den globala marknaden för fartygsfärg.
-
Snabba förändringar. En vanlig arbetsdag för överstyrman Henrik Johansson på Silja-färjan Galaxy omfattar tre hamnanlöp, vakt på bryggan, möten och en hel del kontorsarbete.
-
Hyllar Norge. Efter Chalmers var det inte självklart att Mattias Carlsson skulle hamna på ett norskt offshorefartyg. Han hade gärna fått mer information om offshoresektorn.
-
Specialläsning! Den norska offshoresektorn går kräftgång, men svenske Mattias Carlsson trivs på supplyfartyget Siem Offshore.
-
Reportage. Fjärrstyrda och obemannade fartyg kommer att revolutionera sjöfarten när de blir verklighet. Frågan är om vi är redo för omställningen.
-
Bakgrund. Salén Ship Management drogs igång 2009, rederiets fartyg har dock ett välkänt rederimärke som vittnar om en anrik historia.