Den tidigare Viking Line-färjan Olympia återvänder till Östersjön efter 18 år. Irish Continental Group har sålt färjan, som numera...
Arkiv
-
-
D/S Torms nye vd Jacob Meldgaard får en sign-on bonus på USD 5 miljoner. Enligt Business.dk får Jacob Meldgaard...
-
-
-
-
-
-
-
Ryska Sovcomflot beställer två isbrytande supplyfartyg från Arctech Helsinki Shipyard Oy i Helsingfors. Ordern är värd USD 200 miljoner...
-
Wilh. Wilhelmsen har via ett japanskt exportavtal säkrat lånefinansering om USD 232 miljoner för två roro-fartyg som just nu byggs på japanska Mitsubishi Heavy Industries. Fartygen ska levereras 2011 och 2012. Löptiden för lånet är tolv år.
-
-
DFDS beställer två nya roro-fartyg för leverans 2012, kontraktsvärdet är EUR 128 miljoner. 80 procent av finansieringen sker via...
-
-
-
-
-
-
-
Svitzer förbereder en utflaggning av sina svenskflaggade bogserbåtar. – Vi har meddelat våra anställda och facken för att vi ska...
-
Regeringens utredare vill att arbetsmarknadens parter ska lösa frågan om rederiernas bemanningskostnader. Men inga förhandlingar har inletts – regeringen...
-
Utredningen om svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar får tung kritik i ett särskilt yttrande. – Det finns flera frågetecken som måste rätas...
-
-
-
Vid årsskiftet avvecklas Rederinämnden, som är den myndighet som hanterar sjöfartsstödet. Funktionen förs i stället över till Trafikverket. Samma öde drabbar för övrigt också Rikstrafiken, som bland annat handlar upp Gotlandstrafiken.
-
Bulkfartyget Heroic är det sista stora fartyget som byggs vid ett danskt varv. Heroic, skrov nr 232, levererades från Odensevarvet och är den sista enheten i en serie om sex capesize bulkfartyg för två grekiska rederier.