Comeback. Efter mer än ett år utan passagerare blickar nu svenska kryssningsrederiet Salén Ship Management mot en återstart. Rederiet satsar på kryssningar runt Storbritannien med start i juni.
Arkiv
-
-
Sjukhusfartyg. Efter flera års byggnation i Kina har Stena RoRos projekt att bygga världens största sjukhusfartyg nu nått en central milstolpe. Global Mercy har genomfört den officiella provturen och kommer att levereras i sommar.
-
Covid-19 ombord. Fure Vinga är långt ifrån det enda fartyget som anlöpt Sverige med coronasmitta. I majoriteten av fallen har det gått att lösa besättningsbyten, men frågan om karantänboende är problematisk.
-
Coronaviruset. Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.
-
Årsmöte. Föreningen Svensk Sjöfarts webbinarium bjöd bland annat deltagarna på en intressant inblick i amerikansk sjöfartspolitik.
-
Ett lyft. Under tisdagen genomfördes en viktig milstolpe i arbetet med att förbereda Ostindiefararen Götheborg för resan till Kina.
-
Isbrytare. Prislappen för nya isbrytare ser ut att bli lägre än de två miljarder per fartyg som tidigare aviserats. I stället kan det handla om 1,4 miljarder per fartyg.
-
Infrastruktur. Under fredagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) infrastrukturpropositionen, men satsningarna på sjöfart lyste med sin frånvaro.
-
Färjerockad. Från och med mitten av april kommer nya färjan Stena Livia sättas in på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i väntan på förlängda Stena Scandica.
-
Nybyggen. Under tisdagen levererades den isförstärkta bogserbåten Svitzer Embla till Svitzer. Nu väntar resan hem till Göteborg.
-
Grundstötning. Hela världens blickar riktas just nu mot situationen i Suez där Ever Given blockerar kanalen. Både Wallenius Wilhelmsen Ocean och Stena Bulk har fartyg som sitter fast och de överväger nu alternativa vägar.
-
Ministermöte. Under fredagen arrangerade Göteborgs Hamn ett digitalt möte med näringsminister Ibrahim Baylan (S) för att diskutera satsningar på både kort och lång sikt för att stärka svensk konkurrenskraft efter pandemin.
-
Sjukhusfartyg. Skådespelaren och journalisten Rasmus Troedsson har blivit utsedd som talesperson för Mercy Ships Sverige som i år väntar leverans av nybygget Global Mercy.
-
Ny direktlinje. Det norska rederiet Höegh Autoliners gör nu comeback i Göteborgs Hamn genom ett första anlöp på en ny linje med direkttrafik till Sydafrika och Oceanien.
-
Jämställdhet. Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.
-
Branschråd. Isbrytning och nästa generations isbrytare var temat på Sjöfartsverkets första branschråd i år.
-
Miljösatsning. Volvokoncernen, Scania, Stena Line och Göteborgs Hamn har startat ett gemensamt samarbete med målet att reducera de klimatpåverkande utsläppen i hamnen med 70 procent till 2030.
-
På spåret. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock spelar en central roll för redundansen i det svenska transportsystemet. Det slår Trafikverket fast i ett regeringsuppdrag som redovisades nyligen.
-
Coronautbrott. Åtta personer, varav sex anställa på Stena Line, har smittats av covid-19 på Stena Scandinavica under ett varvsbesök i danska Odense.
-
Byter chefer. Det blir Tallink Siljas vd Marcus Risberg som efterträder Christer Bruzelius som vd för Destination Gotland. Ny vd för Tallink Silja blir Ats Joorits som tidigare varit vice vd.
-
Byter linje. Stena Line ändrar planerna för nyss levererade Stena Embla.
-
Isbrytning. Det rejäla vintervädret i norra Sverige har satt ordentlig fart på de svenska isbrytarna. Senaste veckan har både Atle och Ale satts in i isbrytartjänst.
-
Statistik. Under tisdagen presenterade Tallink Grupp sina frakt- och passagerarvolymer för det fjärde kvartalet 2020, samt de första siffrorna för helåret.
-
Långa förberedelser. Nu är det inte långt kvar till brexit, men i Göteborgs hamn är man redo.
-
Pandemin. Omvärldens stängningar av gränserna mot både England och Danmark har fått konsekvenser för Stena Line som tvingats stänga ner delar av sin passagerartrafik.