Nybygge. Det tyska rederiet TT-Line fick under måndagen leverans av sitt nybygge Nils Holgersson. Det är rederiets första av två så kallade Green Ship, med LNG-drift.
Arkiv
-
-
Nybygge. Northern Offshore Services, NOS, har tagit leverans av världens största CTV (Crew Transfer Vessel) nybygget Energizer.
-
Färjetrafik. Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
-
Fartygsbrand. Tio personer saknades fortfarande under måndagen efter branden på ropaxfärjan Euroferry Olympia utanför den grekiska ön Korfu. Nu ska svenskflaggade färjan Finnclipper gå in som ersättningsfartyg.
-
Studie. Huruvida det tekniskt är möjligt att bygga om en P-Max till en containerfeeder ska utredas på initiativ av Concordia Maritime.
-
Kryssning. Den asiatiska kryssningskoncernen Genting Hong Kong har försatts i rekonstruktion. Det har skapat en oklar framtid för de hundratalet svenska sjömän som arbetar på bolagets kryssningsrederier Star Cruises och Dream Cruises.
-
Nybygge. Under torsdagen passerade Viking Lines nybyggda kryssningsfärja Viking Glory igenom Suezkanalen på sin resa från varvet i Kina till Östersjön och trafiken mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo.
-
Jungfrutur. Vid lunchtid under onsdagen påbörjade den ombyggda färjan Stena Baltica sin jungfruresa från Ventspils i Lettland till Nynäshamn.
-
Summering. Ett sålt fartyg, ett levererat nybygge samt ökningar av både passagerar- och fraktvolymerna och dessutom en lyckad nyemission. Det är några av nyheterna från 2021 som gör att Viking Line nu går in i 2022 med stark framtidstro.
-
Färjetrafik. Nytt fartyg, rekordstora fraktvolymer och en stark upphämtning på passagerarsidan. Trots ännu ett pandemiår blev 2021 ett starkt år för Wasaline.
-
Årets mest lästa. Sjöfartsåret 2021 är slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter. Vi listar de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Fartygspresentation. Sjöfartstidningen bjuder på gratis helgläsning från våra senaste tidningar. I dag: Donsötanks nybyggen Prospero och Pacifico som är skräddarsydda för bästa möjliga miljöeffektivitet.
-
Utredning. Under onsdagen flyttades Almirante Storni från Skandiahamnen i Göteborg till Arendal, bland annat i väntan på Transportstyrelsens besked om fartygets sjövärdighet.
-
Miljardmuddring. I slutet av förra veckan fattade regeringen beslut om byggstart för utbyggnaden av Luleå hamn, det projekt som kallas för Malmporten. Planen är att arbetena ska kunna påbörjas under 2024.
-
Miljöteknik. Gotland Horizon är namnet på det nya vätgasdrivna konceptfartyg som nu presenteras av Rederi AB Gotland, Gotland Tech Development och Destination Gotland. Ambitionen är en order 2025 och trafikstart fem år senare.
-
Fartygsbranden. Under lördagen kunde branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni ta sig in till Göteborgs hamn enligt plan. Nu väntar ett släckningsarbete som kommer att ta dagar. Se Sjöfartstidningens film från fartygets ankomst.
-
Marknadsutblick. Tankmarknaden är fortsatt "förvånansvärt svag" trots att vi är inne i december, skriver Kim Ullman i sin sista marknadsutblick som vd för Concordia Maritime.
-
Uppdatering. Kaoset på Göta älv ser ut att gå mot sitt slut. Under torsdagen görs de sista kontrollerna av farleden som förväntas kunna öppna under dagen.
-
Ekonomi. Det tredje kvartalet 2021 slutade med nära en dubblering av omsättningen för Viking Line mot i fjol, samt en vändning av fjolårets förlust till en vinst på 20 miljoner euro. Bolaget vill dessutom dra in nytt kapital genom en aktieemission.
-
Utbildning. Tillsammans med fyra andra europeiska universitet med sjöfartsutbildningar har nu Chalmers ingått i ett unikt samarbete som går ut på att lärare vid institutionerna ska kunna ingå i ett utbytesprogram.
-
Invigning. Under fredagsförmiddagen döpte H.M. Konung Carl XVI Gustaf Göteborgs universitets nya forskningsfartyg Skagerak.
-
Branschråd. Kundnöjdhet, pandemins påverkan, fjärrlotsning och kompetensförsörjning var några av ämnena som avhandlades när Sjöfartsverket arrangerade ett temabranschråd om lotsning.
-
Tågfärjor. Det statligt ägda transportföretaget Green Cargo har beslutat att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor som går mellan Trelleborg och Tyskland. Det har skapat en växande oro för järnvägsfärjornas fortsatta existens som alternativ till Öresundsbron.
-
Segelfartyg. Under måndagseftermiddagen kastade Ostindiefararen Götheborg loss från Eriksberg i Göteborg på den första seglatsen på sex år. Destinationen är Stockholm, en uppvärmning inför nästa års expedition till Asien.
-
Sommarläsning. I nära 50 år har den isbrytande bogserbåten från varvet i Åmål assisterat sjöfarten utmed västkusten.