Bokslut. De rusande bränslepriserna blev ett hårdare slag för Gotlandsbolaget än pandemin. När koncernen under tisdagen redovisade bokslutet för 2022 stod det klart att Destination Gotland och Hansa Destinations står för nära en halv miljard i förlust.
Arkiv
-
-
Charter. Stena Vinga har länge varit Stena Lines vikarierande färja på en rad linjer. Nu i april har fartyget fått ett uppdrag utanför rederiets linjenät för Bornholmslinjen mellan Rönne och danska Køge.
-
Isbrytning. Efter en mild start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare igång. Det meddelar Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
-
Leverans. Tjörnbaserade Berndtssons Rederi AB har fått leverans av sitt nya bulkfartyg Vingaren från varvet i Kina. – Det känns fantastiskt, säger rederiets vd Martin Berndtsson till Sjöfartstidningen.
-
Charteravtal. Terntank fördjupar sitt samarbete med NEOT, det genom att det finska bolaget långtidschartrar Terntanks första nya vind- och metanoldrivna hybridtankfartyg med leverans år 2025.
-
Försäljning. Rederi AB Gotland har nu sålt höghastighetsfartyget HSC Gotlandia till grekiska rederiet Seajet för trafik i östra Medelhavet.
-
Färjetrafik. Under måndagen slutfördes omflaggningen av Viking Lines passagerarfartyg Viking XPRS då fartyget överfördes till Finlands fartygsregister och finska flaggan hissades i aktern istället för den estniska.
-
Segelfartyg. Det blir en resa hem till Göteborg under våren för ostindiefararen Götheborg. Väl hemma kommer fartyget bli en viktig del av Göteborgs 400-årsjubileum.
-
Bilaga. Roro-fartyg och färjor, tankfartyg och specialfartyg. Under 2022 levererades över 30 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den över 100 sidor stora bilagan Ships of the Year 2022.
-
Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.
-
Olycka. Under onsdagen havererade akterrampen på Stena Jutlandica i samband med avgången från Göteborg till Frederikshavn. Inga personer skadades.
-
Batteriteknik. Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.
-
Fartygsaffärer. Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation utökar sitt joint venture FureBear genom att tillsammans med Larsson Shipping ta över Algomas produkttankfartyg Algonorth.
-
Avyttring. Det blir ingen trafik mellan Visby och Västervik i sommar. Det står klart efter att Gotlandsbolaget meddelat att de vill sälja eller hyra ut fartyget HSC Gotlandia II.
-
Pendelbåt. Rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.
-
Trafikförändring. Från och med den 13 mars kommer Viking Line att göra ett försök med anlöp i Kapellskär med Viking Cinderella på vägen från Mariehamn till Stockholm.
-
Konvertering. Göteborgs Hamn ska konvertera sitt inspektionsfartyg, Hamnen, till eldrift. Det med förhoppningen om att fler ska följa efter.
-
Charter. Rederiet CLdN har chartrat roro-fartyget Tundraland från svenska Wallenius SOL, som tror på en försiktigare tillväxt under 2023.
-
Resultat. Bokslutskommunikén som Concordia Maritime presenterade under torsdagen visar ett starkare årsresultat för bolaget.
-
Statistik. Ystad hamn summerar nu ytterligare ett år med rekordsiffror för passagerartrafiken, det för tredje året i rad. Dock har godsvolymerna i hamnen minskat med nära åtta procent.
-
Management. Det svenska rederiet [email protected] Shipping, som är ett dotterbolag till finska ESL Shipping inom den börsnoterade Aspo-koncernen, placerar management för sina tolv nybyggen hos GoTa Ship Management i Göteborg.
-
Godsvolymer. Aldrig tidigare har det transporterats så mycket gods via Helsingborgs Hamn som under 2022. Godsvolymerna steg med över två procent mot föregående år och landade på 8,6 miljoner ton.
-
Forskning. Under tisdagen hölls Sjöfartsportföljens FoI-dag i Sjöräddningssällskapets lokaler i Göteborg. En fullspäckad dag med presentationer av olika forskningsprojekt inom sjöfartsområdet.
-
Nybyggen. Northern Offshore Services bygger just nu två hybridfartyg i Singapore. Fartygen heter Runner och Responder och är de första i rederiets nya R-klass.
-
Vänertrafiken. Inte sedan finanskrisen 2008 har så mycket gods hanterats i Vänerhamns fem hamnar som förra året. Det rapporterar SVT Nyheter Värmland.