Debatt. Tillgången till energi har seglat upp som en av de viktigaste framtidsfrågorna, menar författarna till denna debattartikel.
Arkiv
-
-
Debatt. På grund av fler och nya uppgifter och utökat ansvar behöver Kustbevakningen mer resurser, skriver riksdagsledamot Alexandra Anstrell (M) i denna debattartikel.
-
Debatt. ”Vi beklagar att regeringen inte verkar se hur viktigt detta är”, skriver riksdagsledamöterna Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD) om finansieringen av nya isbrytare.
-
Debatt. Alexandra Anstrell (M), ledamot av riksdagens försvarsutskott, skriver att Moderaterna i sin budget lägger 30 miljoner mer än regeringen på Kustbevakningen.
-
Debatt: Pandemin har lett till svåra arbetsförhållanden för sjöfolk. Fyra arbetslivs- och arbetsmiljöforskare på Linnéuniversitetet kräver i en debattartikel att ombordanställda ges rättmätig status som samhällsviktiga arbetare.
-
Debatt. Moderaterna Maria Stockhaus och Anders Hansson vill att regeringen snabbt beslutar om en tillfällig förändring av lagen om sjöfartsstöd för att stödja krisdrabbade rederier.
-
Debatt. Om det finns någon klokskap kvar får inte Sjömanskyrkan i Göteborg läggas ner och säljas ut, anser flera göteborgsföreningar.
-
Replik. Pia Berglund, Nationell samordnare inrikes sjöfart och närsjöfart, Trafikverket, svarar på HallandsHamnars debattinlägg ”Hamnanläggningarna bör bli långsiktigt hållbara”.
-
Debatt. KD anser att den rödgröna regeringens sätt att finansiera tonnageskatten är mycket negativt och vill behålla den tidigare nivån på sjöfartsstödet.
-
Debatt. Representanter för Transportföretagen, SCA och Svenskt Näringsliv Västernorrland betonar betydelsen av att sjöfartsutbildningen återupptas i Härnösand.
-
Debatt. HallandsHamnar hoppas att hamnens investeringar inspirerar andra hamnar till ett ökat hållbarhetsarbete.
-
Debatt. KD ger sig in i debatten om sjöfartens utsläpp och framhåller att sjöfarten i jämförelse med andra trafikslag är mycket effektiv och att transporterna sker med en förhållandevis liten energiförbrukning.
-
Slutreplik. Riksdagsledamot Johan Büser (S) besvarar Anders Hanssons (M) debattinlägg.
-
Replik. Anders Hansson undrar hur det kan vara rimligt att införa ekobonus och samtidigt öka avgifterna med 300 miljoner kronor om året.
-
Debatt. Johan Büser, socialdemokratisk riksdagsledamot, anser bland annat i en debattartikel att kompetensbristen är en av de stora utmaningar som Sjöfartssverige står inför.
-
Debatt. Tre rederier samt Transportföretagen vill hjälpa till att locka elever till sjöfartsgymnasiet i Härnösand, som beslutats att lägga ner.
-
Debatt. I ett debattinlägg påpekar Olof Widén på Rederierna i Finland att sjöfarten minsann har stora krav på att minska sina utsläpp som svar på uppgifter i finsk media som påstår motsatsen.
-
Debatt. MP välkomnar moderaternas utspel men menar att mer behöver göras.
-
Debatt. Satsningar på forskning, elektrifiering och översyn av farledsavgifter skulle ge svensk sjöfart bättre konkurrenskraft, menar Maria Malmer Stenegard (m).
-
Debatt. Om inte HFD åter tar upp Skatteverkets illa skötta beskattning av svenskar på norska supplybåtar får vi sjömän vända oss till EU-domstolen, skriver Bo Sedvall.
-
Debatt. Sjökapten Jan Horck, med ett förflutet bland annat inom WMU, skriver i en debattartikel att sjöbefälsutbildningen i riket inte har greppat att utbildningen främst är en yrkesutbildning och bör så förbli.
-
Replik. Hamnarbetarförbundets Emil Helgesson tycker att de båda fackliga parterna i konflikten bör fokusera på hur ett långsiktigt avtalssamarbete ska fungera i praktiken.
-
Replik. Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, svarar på hamnfyrans ordförande Peter Annerbacks debattinlägg.
-
Debatt. "Satsa på hållbara sjöburna transporter genom att satsa på Tvärförbindelse Södertörn" skriver bland andra Stockholms Hamnars vd Johan Castwall och NIclas Mårtensson, vd på Stena Line.
-
Debatt. Sammanslagningen av luft- och sjöfartsfrågor har medfört brist på sakkunskap bland Transportstyrelsens handläggare. En tysthets- och försiktighetskultur har spritt sig.