[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]hov och förväntningar.
Räkna med ett intensivt argumenterande och lobbande från organisationer, företag, kommuner och regioner som inte anser att prioriteringarna är det rätta fram till remisstidens utgång den 1 oktober i år.
Trafikverket vill i första hand vårda det som finns och satsa på drift- och underhållsåtgärder samt att åtgärda brister i transportsystemet. Stort fokus ligger på att få upp standarden på järnvägen som varit eftersatt i många decennier.
Fortsatt utredning
För sjöfartens del innehåller planförslaget inga pengar till en ny slussanläggning i Trollhättan, men väl en fördjupad utredning. Däremot vill man gå vidare med sluss- och farledsåtgärder i Södertälje för Mälarsjöfarten. Några andra inslag med sjöfartskoppling är förbättrade järnvägsanslutningar till Gävle och Södertälje hamnar, fördjupning av Horstensleden i Stockholms skärgård, förbättrade väganslutningar till Malmö Hamn. Samt förbättrad tillgänglighet till Göteborgs Hamn som hamnbanan och en dubbelspårig Marieholmsbro.
[/flowy_subscriber_only]