Ingen sjöbefälsstrejk i påsk

Parterna har idag lämnat svar på medlarnas slutliga hemställan i konflikten om pensionssystemet ITP-Sjö för sjöbefäl. Sjöfartens Arbetsgivareförbund, SARF, svarade ja, medan Sjöbefälsförbundet och Sveriges Fartygsbefälsförening återigen sade nej.SARF meddelar nu att man tar tillbaka uppsägningen av ITF-Sjö-avtalet. Därmed råder fredsplikt och facken får dra tillbaka strejkvarslen. Varslet avsåg befälen i 30 svenskflaggade färjor. Enligt Lars Andersson, förbundsdirektör för SARF, blir konsekvenserna av en strejk alldeles för stora för sjöfartsnäringen, men även för tredje man, i det här fallet för människor på väg på påsksemester samt för det svenska näringslivet vars utrikeshandel till stor del går med färjorna. Även trafiken till och från Gotland skulle bli hårt drabbad.Eftersom avtalet nu gäller igen har man inte löst den ökande kostnadsbilden som drastiskt minskar svenskflaggad sjöfarts konkurrenskraft.– Konsekvenserna kommer inte att vänta på sig; svensk sjöfart kommer att fortsätta utflaggningen i än högre takt, säger Lars Andersson.Enligt SARF försvann 30 fartyg från den svenskflaggade handelsflottan förra året och de senaste uppgifterna talar om ytterligare minst 30 fartyg 2010.Konflikten gällde sjöbefälens rätt att gå i förtida pension vid 60 års ålder. SARF, som ville ändra detta till 62 år, hävdar att kostnaden för detta avtal med råge överstiger den totala årliga löneökningskostnaden för hela befälskåren.Möjligheten att gå i förtida pension har under senare år utnyttjats av i snitt ett 50-60-tal befäl per år.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]