Det går trögt med försäljningen av Scandlines, och nu planerar de två ägarna – brittiska 3i och tyska Allianz Capital Partners – att låna pengar för att refinansiera det dansk-tyska färjerederiet.
Efter att DFDS redan i juni drog sig ur striden om att köpa Scandlines och även brittiska Star Capital Partners därefter tackat nej har den enda återstående intressenten varit den amerikanska riskkapitalfonden TPG Capital.
Enligt nyhetssajten Bloomberg har TPG Capital bjudit EUR 1,3 miljarder för färjerederiet, vilket dock inte varit tillräckligt för säljarna som istället begärt EUR 1,4 miljarder.
Till följd av att TGP Capital och Scandlines-ägarna inte har lyckats enas om ett slutpris, planerar nu ägarna 3i och Allianz Capital Partners att låna pengar för att refinansiera det dansk-tyska färjerederiet och dess skulder. Enligt 2012 års årsredovisning för holdingbolaget Scandferries Group har nämligen Scandlines bankskulder på EUR 807 miljoner vilka förfaller till betalning i augusti 2014.
En orsak till att det gått så trögt med försäljningen av Scandlines tros vara att den kommande Femerntunneln väntas få stor betydelse för Scandlines linjer mellan Danmark och Tyskland. Tunneln ska vara färdigbyggd kring år 2020.