Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Politik

”Ingen lösning är perfekt”

Handel, omvärld och megatrender var temat på föreningen Svensk Sjöfarts höstseminarium den 15 november i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]15 november i Göteborg.

Moderator på det fullbokade seminariet var Carolina Kihlström, projektledare & kommunikationsansvarig på Svensk Sjöfart. Seminariet inleddes med ett hälsningstal av Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, som bland annat underströk sjöfartens betydelse med ett tankeexperiment.

– Om vi för ett ögonblick tänker oss Sverige utan sjöfart hade vi haft ett väldigt igenkorkat vägnät och ett väldigt mycket mer överbelastat järnvägssystem. Vi konkurrerar i viss mån, men vi samverkar också. Vi har förutsättningar på vattnet och i hamnarna för att ta hand om betydligt mer gods. Där finns det mycket att göra framöver.

Viktig för totalförsvaret

Rikard Engström tog också upp sjöfartens betydelse för totalförsvaret.

– Den är oerhört viktig och det gäller också att få politikerna att förstå det på ett annat sätt än vad man gör i dag.

Men han sticker inte under stol med att sjöfarten har utmaningar.

– Vi har ett lågt klimatavtryck per tonkilometer eller per passagerarkilometer, men vi har ett ganska stort klimat- och miljöavtryck och där arbetar vi vidare. Det händer otroligt mycket med nya fartygsleveranser och beställningar av miljövänliga fartyg som ligger i den absoluta framkanten internationellt sett.

Fartbegränsningar osannolika

I en statusuppdatering om viktiga frågor intervjuade Carolina Kihlström några experter. Först behandlades CO2-frågan där Johanna Mossberg, fokusområdesledare för området Fossilfria transporter på Rise, och Fredrik Larsson, miljö- och klimatansvarig på Svensk Sjöfart diskuterade utmaningar och lösningar.

Fredrik Larsson, som nyss kommit hem från ett möte med en IMO-arbetsgrupp där man bland annat diskuterar olika åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser inför följande MEPC, berättade att olika stater fortfarande inte riktigt vet hur man ska göra.

– Man vet inte vilka åtgärder som kan fungera och vilka som inte gör det. Hastighetsregleringar har diskuterats och under en lång tid har det varit stort tryck på att införa olika sådana, men det fanns väldigt lite stöd för det på mötet. Det känns lite grann som att den frågan är borta.

Kostnadskonkurrens

Johanna Mossberg tog upp problematiken kring att alternativa, förnybara bränslen i de allra flesta fall dyrare än de fossila.

– Om man jämför med flyget är fördelen för sjöfarten att man inte behöver ha bränsle av lika upparbetad kvalitet. Det ger en möjlighet att man faktiskt skulle kunna hitta en annan nivå för kostnadskonkurrens.

Hon tror att branschen ska vara öppen för att förhoppningsvis inom en relativt nära framtid hitta alternativ som kan vara någorlunda kostnadskonkurrensmässiga. 

– Det är inte hela världen om inte det blir det absolut bästa som blir lösningen så länge som det är bättre än det rådande fossila systemet. Inom sjöfarten är man öppen för olika alternativ och att jobba med olika förutsättningar beroende på vilken typ av transporter man ska ha.

”Fortsätt innovera”

Avslutningsvis bad Carolina Kihlström diskussionsdeltagarna att komma med några råd till åhörarna.

– Fortsätt med det man gör, fortsätt att investera och innovera och utveckla ny teknik, våga satsa. Jag tror att någonstans i förlängningen så kommer det att löna sig. Det får inte löna sig att inte göra någonting, sa Fredrik Larsson.

– Våga tillåta olika alternativa lösningar och börja inte bråka med varandra om vilken lösning som är bäst. Stå fast vid vad man gör om det visar sig att det har vissa nackdelar. Det finns ingen lösning som är alltigenom perfekt, sa Johanna Mossberg.

Samarbete

I följande diskussion, som hade temat framtidens hamn, stod Göteborgs Hamns vd Elvir Dzanic och Stockholms Hamnars vd Thomas Andersson i turen att svara på Carolina Kihlströms frågor.

Thomas Andersson sa bland annat att det gäller att kunna vara tillräckligt flexibel för att på allvar kunna konkurrera med lastbilarna. Han anser att flexibilitetsfrågan kanske har varit lite förbisedd i sammanhanget.

– Mer innovation på det området skulle jag säga. Jag är lite fascinerad över att godsöverflyttningen tar så lång tid. Jag tycker att vi borde förbereda oss på att göra det bättre. Insjöfarten tycker vi att är väldigt intressant.

Han betonade också konstant samarbete med rederierna.

– Vi försöker hela tiden anpassa hamninfrastrukturen för de behov som finns. 

Marknadsvärde

Elvir Dzanic efterlyste en tätare dialog och samarbete med sjöfarten.

– Visst, vi ska ta hänsyn till hur staden byggs och hjälp av våra ägare så att vi utvecklas på rätt sätt, men vi ska inte heller glömma sjöfarten.

Han betonade också den stora betydelsen av farledsfördjupningen.

– Farleden är så himla viktig för Sverige och Göteborg. 

Vidare påpekade han att miljö och omställningar i anslutning till dessa frågor har ett marknadsvärde.

– Jag är helt övertygad om att om två, tre, fyra år så kommer även det att synas på vad kunden betalar i sjöfrakt. Det kommer att vara absolut avgörande för konkurrenskraften för rederierna, speditörerna och hamnarna. 

Brexit och handelskrig

Lotten Kronudd, Director for Environment, ADS Insight Managing Director, ADS Insight Scandinavia och Zofia Labno, Senior Consultant höll en presentation under temat Handel och sjöfart – vad behöver sjöfarten förbereda sig på gällande EU, Brexit och handelskrig. På samma tema fortsatte även Michael Koch, chef för enheten för internationell handelsutveckling, Kommerskollegium.

Eftermiddagen avslutades med ett livfullt och personligt inlägg av Henrik Mitelman, oberoende konjunktur-, finans- och trendanalytiker. Han talade på temat Omvärldsbevakning och handel – vad sjöfarten behöver förbereda sig på gällande handel, transporter och konsumtionsmönster:

– Det finns massor med olika megatrender och jag hoppas på att bli inbjuden till er även en annan gång och prata om alla av dem. Men om jag bara får slå ett slag för en av dem så ska vi tänka på den asiatiska unga kvinnan som om tio år spelar huvudrollen i världsekonomin. Hon bor nog i Vietnam eftersom Vietnam är det land som växer mest just nu. Hon är välutbildad och bor i storstad. Och vad är det hon vill ha? I dag vill hon ha allt det som våra kids redan har. Hon vill ha olika saker och framför allt vill hon se världen. Hon är nyfiken och hon kommer att göra så stor nytta för världen och för oss. 

Ni kan se hela höstseminariet på denna länk till Svensk Sjöfarts webbplats.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]