Fotograf: Terntank

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart | Säkerhet

”Inga tekniska missöden”

Ternvind lämnade Göteborg runt midnatt, natten till söndag. Vid två-tiden på natten lämnade lotsen fartyget och bara en stund senare kolliderade hon med Stena Jutlandica vid Vinga.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]liderade hon med Stena Jutlandica vid Vinga.

– Vi har inlett en undersökning själva om vad som hänt och assisterar de myndigheter som också utreder olyckan, säger Tryggve Möller, styrelseordförande i Terntank, till Sjöfartstidningen.

– Vår första preliminära undersökning visar dock att inga tekniska missöden har skett ombord. Men vi vill inte spekulera i skuldfrågan förrän allt är utrett.

”Väldigt olyckligt”

Ternvind var lastad med 12.000 ton diesel och bensin när olyckan skedde, men inget utsläpp ska ha skett i samband med olyckan. Men Stena Jutlandica fick en stor reva i babordssidan av skrovet och tvingas nu ur trafik fram till andra augusti.

– Det är väldigt olyckligt det som skett. Även för Stena, som tvingas vara utan Jutlandica under högsäsong, säger Tryggve Möller.

Erfaret befäl

Olyckan skedde vid Trubaduren, sydost om Vinga, strax efter att Ternvind hade släppt av sin lots. Besättningen bestod av 13 personer.

– Befälet som har ansvar ombord har varit inom Terntank i många år. Vi känner honom väl och litar på honom, säger Tryggve Möller.

– Platsen olyckan skedde på är kraftigt trafikerad och ligger inomskärs. Men fartyget är modernt och alla larm finns på plats. Ändå sker detta och det är väldigt tråkigt.

Flera inblandade myndigheter

Redan i går inledde Terntank tillsammans med berörda organisationer – Statens Haverikommission, Polis, Kustbevakning, Försäkringsbolag, Klassbolaget – arbetet med att inhämta all relevant information ombord i Ternvind.

Efter att dykare från Kustbevakningen undersökt fartygets botten kunde Ternvind fortsätta sin resa till Halmstad och lossa sin last. Efter detta kommer Ternvind att gå på varv och utföra nödvändiga reparationer.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Gammal sjöfarare

    Jasså, finns sjöfartsinspektionen kvar fortsatt? Trodde konstigt nog att det är haverikommissionen som undersöker olyckor i Sverige men se så fel man kan ha!

    • Adam Bergman

      Hej Gammal sjöfarare,
      Du har så klart rätt. Det var en miss från mitt håll som nu är korrigerad.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]