Infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterade vårbudgeten på onsdagen i Uppsala.

Fotograf: Kristian Pohl

Kategori: Politik | Ekonomi

Inga sjöfartsnyheter i vårbudgeten

De budgetförslag – vårbudgeten och vårändringsbudgeten – som regeringen presenterade på onsdagen innehåller nästan ingenting som berör sjöfarten.

Tonnageskatten nämns inte alls, men är å andra sidan färdigutredd och ute på remiss. Infrastrukturminister Anna Johanssons pressekreterare Elin Tibell säger till Sjöfartstidningen att regeringen ser positivt på skatten.

– Tonnageskatten kommer att behandlas och kan mycket väl komma att införas under den här mandatperioden även om den inte finns med i vårbudgeten.

Sjöfartsstödet nämns dock, men bara angående hur stödet ska redovisas i de statliga räkenskaperna samt att regeringen avser att i budgetpropositionen för 2016 återkomma med förslag om anslagsnivåerna. 

Vägslitageskatt uppskjuten

En vägslitageskatt, som skulle gynna miljön, järnvägen och sjöfarten, kommer dock inte alls att hinna införas före 2018. Däremot ska regeringen tillsätta en utredning.

– Meningen är att en vägslitageskatt ska vara klar att införas i början av nästa mandatperiod, säger Elin Tibell.

Det dröjer med andra ord minst tre år till innan landsvägstransporterna får betala något som liknar de avgifter för infrastrukturen som sjöfarten betalar för att använda farlederna.

Otydlig formulering

I en mycket oklar formulering i den så kallade vårändringsbudgeten, som är ett tillägg till den i höstas beviljade budgeten, står följande angående Sjöfartshögskolan i Kalmar: Regeringen avser att tilldela Linnéuniversitetet ytterligare 700.000 kronor för detta ändamål från anslaget 2:65”. Ändamålet är fler utbildningsplatser på sjöbefälsutbildningen, men tyvärr betyder det inte alls att Sjöfartshögskolan får några ytterligare 700.000 kronor. 

Universitets- och forskningsminister Helene Hellmark Knutssons pressekreterare Rasmus Lenefors förklarar den otydliga formuleringen i ett mejl till Sjöfartstidningen:

”Eftersom pengarna nu kommer från ett nytt anslag blir det ytterligare pengar på det anslaget. Men pengarna är alltså inte nya utan flyttade.”

Kommentarer

  • Aktiv sjöman

    Inga positiva nyheter alls för oss seglande i denna budgeten. Kanske ngt bra för de som e hemma på bidrag men för oss aktiva….nope nada!

  • Anonym

    Politikerna i Sverige vill inte ha någon sjöfart, hur kan det vara sån skillnad mellan Sverige och Danmark.
    Det är försent för Sverige att återhämta sig, tyvärr.

  • Anonym

    Det är löften om ljusare tider för sjöfarten, folk åker på mässor och seminarier och det kryllar av sjöfartsexperter i detta avlånga kustland. Men någon handelsflotta har vi just inte. Det är bara bla bla bla år ut och år in. Patetiskt! Att någon ens orkar längre. Ge ett slutligt dödsbesked för rederinäringen och stäng igen all sjöbefälsutbildning. Så att alla berörda och eventuellt intresserade ungdomar kan skippa detta och gå vidare med något annat. Branschen och alla politiker har bränt sina skepp för länge sen.

  • Anonym

    Det är säkert lättare att bara beskatta de fartyg som kommer in oavsett flagg, vattnet kräver ju endast lite underhåll jämfört med vägar. Då är nettointäkten till staten god. Håller med nedanstående talare, lägg ned skolorna! De som vill göra rätt för sig och arbeta utomlands jagas med blåslampa av skv. Kursverksamhet finns i gränsande sjöfartsnationer.

  • Andreas Åsenholm

    deprimerande !

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.