Erik Thuns Vänermaxar Tidan och Eken samt nederländska Lindeborg på Rivöfjorden i väntan på besked under tisdagen. Både Eken och Lindeborg har nu lämnat Göteborg för andra hamnar.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Haveri

Ljusning i kaoset: Farleden nära öppning

Kaoset på Göta älv ser ut att gå mot sitt slut. Under torsdagen görs de sista kontrollerna av farleden som förväntas kunna öppna under dagen.
Det var under natten mellan måndag och tisdag i förra veckan som ett av fundamenten till Göta älvbron skulle rivas genom sprängning. För arbetet har en avstängning av farleden redan planerats under vecka 46, men något gick fel i arbetet som gjorde att både odetonerat sprängmedel och delar av fundamentet hamnande i farleden, vilket Sjöfartstidningen kunde berätta om under tisdagen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ning av farleden redan planerats under vecka 46, men något gick fel i arbetet som gjorde att både odetonerat sprängmedel och delar av fundamentet hamnande i farleden, vilket Sjöfartstidningen kunde berätta om under tisdagen.

Under torsdagsmorgonen meddelade Christer Niland, avdelningschef Stora projekt på trafikkontoret i Göteborg stad, att farleden med största sannolikhet kommer att kunna öppnas under torsdagen.

– Det ser relativt ljust ut. Det är Sjöfartsverket som beslutar, men i bästa fall kan de öppna farleden i dag. De arbeten som är gjorda i går (onsdag) och i natt verkar ha gått bra. Den skanning som gjorts ser ut att ha gett bra resultat. Men för att vara helt säkra måste vi göra ytterligare en kontroll, säger han.

Det görs genom så kallad ramning.

– Det innebär att man kör i farleden med en båt som har en stålbalk monterad under sig och då ser man så att den inte stöter emot något, säger Christer Niland.

De betongblock som låg i vägen ska ha forslats bort och med dem även det odetonerade sprängämne som fanns kvar.

– Är betongblocken borta är även sprägämnena borta, säger Christer Niland.

Dock ska det enligt Christer Niland aldrig ha funnits någon risk för någon explosion eftersom det inte fanns några tändhattar kvar som skulle ha kunnat utlösa en detonation.

Incidenten skapade omfattande förseningar för sjöfarten och under tisdagen låg fyra fartyg på Rivöfjorden i väntan på att farleden skulle öppna. De oklara beskeden gjorde att två av fartygen valde att gå till andra hamnar, Erik Thun AB:s Eken till Sölvesborg och nederländska Lindeborg till Uddevalla.

Många av de som nu drabbats av kaoset är kritiska till att informationen om händelsen kom ut så sent, där exempelvis Erik Thun AB fick information om läget sent under fredagseftermiddagen, flera dagar efter det att själva sprängningen gjordes. Men Christer Niland menar att de har skickat ut information så snabbt de kunde.

– Jag förstår det (kritiken) och har respekt för det. Jag beklagar verkligen de konsekvenser som det blir för sjönäringen. Men jag upplever väl att vi skickade informationen så snabbt vi kunde. Händelsen inträffade ganska nära inpå att farleden skulle öppnas igen, så det är anledningen till att det blev med så kort varsel, säger han.

Christer Niland menar att Trafikkontoret tog kontakt med Sjöfartsverket i ärendet under onsdagen i förra veckan för att försöka hitta lösningar för trafiken på farleden.

– Då fanns det funderingar på om det skulle vara möjligt att hantera det här genom att öppna farleden med en förstärkt utmärkning. Vi prövade det ihop med Sjöfartsverket, men de ansåg att det inte skulle bli tillräckligt säkert. Hindret måste bort innan vi kan öppna farleden och att konstatera det tog ytterligare någon dag, vilket innebär att vi är framme på fredagen, säger han.

Orsaken till varför det gick snett är fortfarande oklar.

– Jag vet inte exakt vad som gick snett i sprängningen, det utreds av entreprenören just nu. Vårt största fokus just nu är att få bort det som är kvar i älven så att vi kan öppna farleden. Men självklart måste vi också ta reda på vad som gick snett, säger  Christer Niland.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]