Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: DSM2023

Inför DSM: Läs om det innovativa Donsö

Om knappt två veckor slås portarna upp till Donsö Shipping Meet. Redan nu kan du läsa om mässan och rederierna på ön i årets upplaga av DSM Exhibition Magazine.
Moderna fartyg, smarta lösningar och ny teknik. Rederierna på Donsö är kända för att ligga i framkant och ön utanför Göteborg bubblar av framåtanda och innovation. I årets upplaga av DSM:s mässtidning – som produceras av Sjöfartstidningen ihop med Donsö Shipping Meet – berättar rederierna hur de tänker kring innovation, hur de får idéer och vågar testa det oprövade.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]v framåtanda och innovation. I årets upplaga av DSM:s mässtidning – som produceras av Sjöfartstidningen ihop med Donsö Shipping Meet – berättar rederierna hur de tänker kring innovation, hur de får idéer och vågar testa det oprövade.

Att kontoren bemannas av personer som själva är eller har varit seglande sjömän har stor betydelse, menar flera vi pratat med. Enligt Lars Höglund, vd för Furetank, är ständiga samtal nyckeln till ett innovativt företagsklimat.

– Vi pratar om saker, både på kontoret och med våra besättningar ute på fartygen. Vi har ett stort intresse i vad som kan göras tekniskt och vi vill alltid göra saker ännu lite bättre, säger Lars Höglund i mässtidningens reportage.

Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, svarar på frågan om konkurrens mellan rederierna på ön. Han menar konkurrensen hård samtidigt som företagen håller ihop.

– Det är svårt att förklara. Vi inspireras av varandra och delar erfarenheter samtidigt som vi är konkurrenter, säger han. 

Jonas Backman ingår i projektgruppen för DSM. I ett av mässtidningens reportage berättar han och de övriga i gruppen om arbetet med mässan och vilka förhoppningar de har i år.

Hos Northern Offshore Services pågår ett stort investeringsprogram. Rederiet bygger nio CTV:er samtidigt på tre olika kontinenter. Utöver det görs stora konverteringar på befintliga fartyg. 

Rederiet arbetar strukturerat med innovation och har en egen utvecklingsavdelning, berättar David Kristensson, grundare och styrelseordförande.

– Vi försöker bygga det som kunderna ännu inte vet att de behöver, men så snart de får se och använda det, så inser de att behovet finns, säger han i mässtidningen.

Som exempel nämner han fartygen i rederiets D-klass. När de byggdes sa kunderna ”vi kommer aldrig använda dem, de är för dyra och för stora”. Idag är fartygen bland rederiets mest populära.

Vi berättar också om Donsö Maritime Training Centre som ska invigas under DSM. Det blir ett modernt träningscenter med bryggsimulator, virtuellt maskinrum och möjlighet att erbjuda anpassade kurser för hela rederinäringen.

Rolf Karlsson och Joakim Vonasek, som tidigare drivit utbildningscenter på Käringön, ser fram emot att välkomna de första kursdeltagarna i höst. Centrets slogan är ”guiding your skills to maritime excellence”. Joakim Vonasek förklarar:

– Alla som kommer hit är duktiga yrkespersoner. Vår uppgift är att guida och coacha dem till att kunna använda sina resurser på ett ännu bättre sätt. Det handlar väldigt mycket om att ha standardiserade procedurer och att använda besättning och resurser på rätt sätt, säger han. 

Mässtidningen innehåller också reportage och intervjuer med DSM:s sponsorer, samt presentationer av fartygen som kommer till DSM. Hela mässtidningen finns här.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]