Kategori: Torrlast

Infekterat efterspel till gisslandrama

Efterspelet till frigivningen av besättningen på fartyget Leopard blir alltmer infekterat. I ett öppet brev anklagas nu Rederiforeningen af 2010 för att ha stor skuld i att gisslandramat blev så långvarigt och kostsamt. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ngvarigt och kostsamt. 

Efter att i över två år suttit som gisslan hos pirater i Somalia frigavs besättningen på den danska coastern Leopard i slutet av april. 

Enligt danska media betalades DKK 40 miljoner i lösen för att besättningen skulle släppas. 

Efter frigivningen fick fartygets ägare, rederiet Shipcraft, kritik för för att inte ha gjort tillräckligt för att stötta den tillfångatagna besättningen. Dessutom polisanmälde det danska sjöbefälsförbundet Søfartens Ledere tre personer i ansvarig ställning på rederiet, däribland svenske John Arne Larsson, Shipcrafts huvudägare. 

Uteslutna ur redareförening

Inte nog med det – omedelbart efter frigivningen utslöts dessutom Shipcraft ur Rederiforeningen af 2010, där företaget har varit medlem sedan 2010. 

– Vi menar att en skeppsredares primära roll är att stödja sitt sjöfolk och göra allt i sin makt för att se till deras välbefinnande. Vi anser att det inte har skett i detta fall, och därför vill vi inte ha Shipcraft som medlem, sade Søren Nørgaard Thomsen, ordförande i Rederiforeningen af 2010, i samband med uteslutningen.

Till motangrepp  

Nu slår dock rederiet Shipcraft tillbaka. I ett öppet brev bemöter de kritiken om att de inte gjort tillräckligt för besättningen och anklagar dessutom den danska redareföreningen för att det snarare är de som har ett stort ansvar för att gisslantagningen blev så långvarig och frigivningen så dyr. 

Enligt Shipcrafts vd Claus Bech har Rederiforeningen af 2010 tänkt mer på branschens rykte än på gisslans bästa. 

– Under en stor del av gisslandramat har tonen från ledningen och andra ledande medarbetare i Rederiforeningen af 2010 mot Shipcraft varit hård och enligt rederiet direkt skadlig för ansträngningarna med att få Leopards besättning fri, skriver Claus Bech i det öppna brevet till styrelsen för Rederiforeningen af 2010, där man också kräver en förklaring till varför föreningen har valt att utesluta Shipcraft. 

Kan knäcka rederiet

I en intervju med den danska dagstidningen Børsen säger dessutom Claus Bech att gisslandramat på sikt kan komma att tvinga rederiet i konkurs. 

– Jag är bekymrad för företagets framtid. Vi tog oss ur 2011 med ett underskott, och vi har inte haft tid att värva nya kunder under hela gisslantagningen, så vi har bara jobbat med våra gamla kunder, säger Claus Bech till Børsen. 

 De DKK 40 miljoner som rederiet betalade i lösensumma för att få de sex besättningsmedlemmarna fria togs enligt vd:n från föreningens drift. 

– Vi är ett litet företag som har funnits i 30 år. Vi har några gamla, fasta kunder, men gisslandramat har betytt att vi inte har kunnat utveckla verksamheten under de senaste två åren, säger Claus Bech till tidningen. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]