Fotograf: Svensk Sjöfart

Kategori: Miljö

Infekterad debatt om fossilfria bränslen

Fartyg bör drivas främst med flytande biogas, förnybar metanol, elektricitet eller HVO, beroende på trafik och fartygstyp, det skriver bland andra Svensk Sjöfarts Fredrik Larsson i en debattartikel.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sson i en debattartikel.

I en artikel publicerad på DN Debatt i mellandagarna försöker åtta företrädare för initiativet Fossilfritt Sverige bringa ordning i den enligt debattörerna mycket ryckiga och förvirrande debatten om miljövänligare bränslen: ”Situationen är så paradoxal att debatten mellan olika icke-fossila alternativ ibland är mer infekterad än den de gemensamt för mot fossila drivmedel.”

Svensk Sjöfart deltar

Undertecknarna är åtta företrädare för Fossilfritt Sverige, ett initiativ där föreningen Svensk Sjöfart deltar genom Fredrik Larsson, föreningens ansvarige för miljö- och klimatfrågor. Artikeln listar i fem punkter vilka bränslen som gör sig bäst i vilka transportsammanhang för att Sverige ska kunna bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Flera alternativ

För sjöfartens del gäller enligt artikeln att den omfattande övergång till LNG som pågår nu banar väg för övergång till förnybar metanol och flytande biogas som drivmedel. Färjetrafik med korta turer lämpar sig för elektrifiering, medan HVO är att föredra för kollektivtrafiken i skärgårdar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]