[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och orsaka förlisning.
2015 gick bulkern Bulk Jupiter under med 18 man utanför Vietnam. Fartyget var lastat med bauxit och sjunkförloppet var mycket hastigt enligt vittnesmål från den enda överlevande besättningsmedlemmen. Efter olyckan begärde IMO att bauxitindustrin skulle undersöka hur bauxit beter sig under transoceana transporter.
Dynamisk separation
Bauxitindustrin satte samman en arbetsgrupp som nyligen presenterade forskning för IMO som visar att vissa former av bauxit, framför allt sådan med stor andel små partiklar, kan bli instabil när det finns ett överskott av fukt i lasten. Bauxitlasten kan under sådana omständigheter utsättas för det nyligen identifierade fenomenet dynamisk separation. Ett lager av vätska kan då bildas ovanpå det fasta materialet i lasten, och när vätskan flyter omkring kan fartygets stabilitet påverkas med risk för förlisning som följd.
Ovanligt med olyckor
IMO konstaterar att det är ovanligt med olyckor och problem vid sjötransport av bauxit, men föreskriver i ett uppdaterat cirkulär att vissa bauxitlaster bör hanteras med extra stor försiktighet. Totalt transporteras omkring 100 miljoner ton till sjöss årligen. Bauxit används främst som aluminiumkälla. Läs mer på IMO:s hemsida.
[/flowy_subscriber_only]