Fotograf: ICS

Kategori: Ekonomi | Miljö | Politik

Oklara IMO-regler för ballastvatten?

Enligt ICS är det hög tid för IMO:s medlemsländer att ta tag i bristerna kring implementeringen av IMO-konventionen om ballastvatten. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]onen om ballastvatten. 

International Chamber of Shippings vice ordförande, Esben Poulsson, sa vid ”Ballast Water Management Summit” i Singapore, att IMO:s medlemsstater måste ta ställning till bristerna i typgodkännandet av utrustning för rening av ballastvatten, skriver ICS i ett pressmeddelande. 

Dessutom måste kriterierna för insamling av ballastvatten vid en Port State-kontroll förbättras, liksom rätten att använda redan typgodkänd och installerad utrustning, fortsätter ICS. 

– Hittills har dock staterna visat sig motvilliga att samfällt agera på ett beslutsamt sätt, sa Esben Poulsson. 

Staterna ovilliga

Han underströk att motvilligheten skapar osäkerhet och att sjöfartsnäringen kan tvingas investera miljarder dollar bara för att försäkra sig om att efterleva IMO:s regler, när konventionen slutligen träder i kraft. 

ICS är särskilt bekymrat om ifall Port State-sanktionerna kan inverka orättvist på redare, som i god tro har installerat typgodkänd utrustning, och sedan få veta att den inte lever upp till standarden.

Organisationen framhåller att de ändringar som krävs för att göra ballastreglerna användbara – till exempel att göra IMO guidelines för typgodkännande obligatoriska – är tydliga och något medlemsländerna fortfarande har tid att besluta om

Betänkande

Tillsammans med en stor grupp av andra industriorganisationer, har ICS därför lagt fram ett betänkande till nästa möte som IMO:s Marine Environment Protection Committee har den 13-17 oktober. I betänkandet upprepar ICS industrins oro och ger förslag på en väg framåt.

Enligt Esben Poulsson är förslagen framlagda på ett sådant sätt att IMO:s medlemsländer kan anta dem innan konventionen om rening av ballastvatten träder i kraft.

– Nu får vi se om medlemsländerna har något sunt förnuft, avslutade Esben Poulsson.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]