Fotograf: ICS

Kategori: Miljö | Ekonomi | Politik

Oklara IMO-regler för ballastvatten?

Enligt ICS är det hög tid för IMO:s medlemsländer att ta tag i bristerna kring implementeringen av IMO-konventionen om ballastvatten. 

International Chamber of Shippings vice ordförande, Esben Poulsson, sa vid ”Ballast Water Management Summit” i Singapore, att IMO:s medlemsstater måste ta ställning till bristerna i typgodkännandet av utrustning för rening av ballastvatten, skriver ICS i ett pressmeddelande. 

Dessutom måste kriterierna för insamling av ballastvatten vid en Port State-kontroll förbättras, liksom rätten att använda redan typgodkänd och installerad utrustning, fortsätter ICS. 

– Hittills har dock staterna visat sig motvilliga att samfällt agera på ett beslutsamt sätt, sa Esben Poulsson. 

Staterna ovilliga

Han underströk att motvilligheten skapar osäkerhet och att sjöfartsnäringen kan tvingas investera miljarder dollar bara för att försäkra sig om att efterleva IMO:s regler, när konventionen slutligen träder i kraft. 

ICS är särskilt bekymrat om ifall Port State-sanktionerna kan inverka orättvist på redare, som i god tro har installerat typgodkänd utrustning, och sedan få veta att den inte lever upp till standarden.

Organisationen framhåller att de ändringar som krävs för att göra ballastreglerna användbara – till exempel att göra IMO guidelines för typgodkännande obligatoriska – är tydliga och något medlemsländerna fortfarande har tid att besluta om

Betänkande

Tillsammans med en stor grupp av andra industriorganisationer, har ICS därför lagt fram ett betänkande till nästa möte som IMO:s Marine Environment Protection Committee har den 13-17 oktober. I betänkandet upprepar ICS industrins oro och ger förslag på en väg framåt.

Enligt Esben Poulsson är förslagen framlagda på ett sådant sätt att IMO:s medlemsländer kan anta dem innan konventionen om rening av ballastvatten träder i kraft.

– Nu får vi se om medlemsländerna har något sunt förnuft, avslutade Esben Poulsson.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Sunt förnuft är en relativ term så det blir spännande att se hur det hela utvecklas. De nya ostronen som kom, försvann och kom igen på västkusten smakar i alla fall gott. Nu är det dock hummer som gäller och förhoppningsvis har den inget kanadensiskt påbrå.

    • Anonym

      Får inte hummern vara kanadensisk? Är du rasist?

  • ShipMan

    Det finns ett antal betänkligheter rörande BW konventionen. Bara det faktum att den inte gäller nationell trafik, gör mig konfunderad.
    Det är således helt ok att ta in BW i Strömstad och pumpa ut den i Luleå. Men en färja mellan Helsingborg och Helsingör måste efterleva konventionen.
    Jag har full förståelse att man vill skydda vissa marina miljöer men en så fyrkantig konvention är anmärkninsvärt, inte ens ISPS var så rigid, då man öppnade upp för undantag i regel 11.
    Häpnadsväckande korkat.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.