Fotograf: IMO

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

ICS och CMI påskyndar ratificering

The International Chamber of Shipping och Comité Maritime International (CMI) betonar vikten av att Hongkong-konventionen snabbt ratificeras i så stor utsträckning som möjligt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]träckning som möjligt.

Hongkong-konventionen om fartygsåtervinning har nu ratificerats av världens största flaggstat Panama, det uppger den internationella redareföreningen International Chamber of Shipping (ICS) och den internationella sammanslutningen för sjöjurister Comité Maritime International (CMI) i ett gemensamt pressmeddelande.

Tidigare har konventionen ratificerats av Belgien, Danmark, Frankrike och Norge. Turkiet, som är en betydande nation vad gäller fartygsåtervinning, väntas enligt pressmeddelandet snart följa efter.

– Andra IMO-medlemsländer behöver nu haka på denna drivkraft, annars står de inför en förvirring som sannolikt blir följden av ensidig eller regional reglering, kommenterar Esben Poulsson, ordförande i ICS.

Samarbetar

Även CMI anser att det är viktigt att ett antal konventioner ratificeras snabbt på bred front.

– Vi är glada över att åter samarbeta med ICS i denna viktiga kampanj, som vi hoppas att ska höja profilen på några viktiga IMO-instrument som ibland blir förbisedda, säger Rosalie Balkin, generalsekreterare för CMI.

ICS och CMI har gemensamt tagit fram en broschur som förutom Hongkong-konventionen lyfter fram ett antal andra konventioner som snabbt behöver en bredare ratificering. Hög prioritet ges även ”2003 Protocol to the 1992 Civil Liability and Fund Conventions concerning oil spill compensation” och ”2010 Protocol to the HNS (liability) Convention”. Vidare nämns bland annat ”IMO Ballast Water Management Convention”, som trädde i kraft i september, samt ”ILO (Revised) Seafarers’ Identity Documents Convention”.

Global industri

ICS och CMI betonar än en gång att sjöfarten i sig är en global industri beroende av globala regelverk för att fungera effektivt.

”Alternativet skulle vara en uppsjö av regionala eller unilaterala regelverk, vilket skulle leda till kaos inom den internationella sjöfartsbranschen samtidigt som flödena inom den globala handeln skulle hindras”, fastslår de i ett pressmeddelande.

Broschyren ”Promoting Maritime Treaty Ratification” kan laddas ner på ICS hemsida.

”Väntat länge nog”

Sverige har inte ratificerat Hongkong-konventionen, något som förvånar Fredrik Larsson, expert på miljöfrågor på Föreningen Svensk Sjöfart.

– Från föreningens sida är det såklart önskvärt att få Hongkong-konventionen på plats så snart som möjligt. Vi har ju väntat i åtta år redan och tycker att det är länge nog, säger han till Sjöfartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]