Hurtigrutenbråk går till europeisk domstol

Hurtigrutens ekonomiska bråk med EFTA Surveillance Authority i Luxemburg som övervakar att Island, Norge och Lichtenstein agerar enligt EES-avtalet går nu till EFTA-domstolen. Under 2008 skrevs ett tillägg till avtalet mellan Hurtigruten och det norska transportdepartementet som hade kommit till fyra år tidigare. Tillägget innebar att den norska staten förband sig att gottgöra Hurtigruten för ökade kostnader i samband med ökade NOx-avgifter, samt en möjlighet att reducera antalet fartyg från elva till tio under vinterperioden samt en generell kompensation för kostnadsökningar. Tilläggsavtalet uppgick till NOK 405 miljoner, hittills har 170 miljoner satts in på Hurtigrutens konto. Under sommaren 2011 så meddelade EFTA Surveillance Authority att man underkände avtalet och att den norska regeringen skulle kräva tillbaka alla utbetalade pengar. Den 30 augusti i år överklagade Hurtigruten och den norska regeringen beslutet till EFTA-domstolen, i överklagan skrev man att inte en endaste krona av de 405 miljonerna kan anses som överkompensation. Fallet kommer att avgöras i domstol 2012.Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller EES är ett associeringsavtal mellan europeiska länder som omfattar dels alla länder som är med i Europeiska unionen, dels de till Europeiska frihandelssammanslutningen anslutna staterna (de ovan nämnda). Enligt EES-avtalet måste EES-länderna acceptera EU:s handels- och konkurrensrelaterade regler.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]