Fotograf: gotenius varv

Kategori: Reparationsvarv

Hur har året varit?

– Vi har drabbats av den försämrade konjunkturen som alla andra. Även om det har varit mycket att göra i perioder så kommer vi inte upp i full beläggning totalt sett. Med det sagt så är jag dock försiktigt optimistisk inför 2013 då våra kunder planerar fler dockningar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lanerar fler dockningar.

Vilka fartyg har ni inne just nu?

– Polarfartyget Stockholm ligger i lilla dockan för löpande underhåll, hon går i Svalbard med turister under sommarsäsongerna. Fiskefartyget Tromsö ligger på slipen för stålreparationer. I stora dockan ligger det norska veteranfartyget Legend som vi gör en del stålbyten på. Utöver det så ligger ångaren Bohuslän här samt bogserbåten Herkules, den senare är ett museifartyg. Just musei- och veteranfartyg har blivit en liten nisch på senare år.

Vilken typ av fartyg gör ni jobb på?

– Det är väldigt många, vi har en stor bredd som omfattar traditionell sjöfart, museifartyg, sjöentreprenad som mudderverk, pråmar och mätfartyg. En av våra största kunder genom åren är Trafikverket, vi torrsätter och underhåller deras största färjor som trafikerar Hönö, Bohus-Björkö och Gullmarn. Kapacitetsmässigt klarar vi fartyg med en längd upp till 100 meter och bredd på 15 meter. Vi håller också på med en del alternativa grejer som konstruktioner för färjelägen som flytande pontoner och ståljobb för landbaserade verksamheter. 

Har ni några investeringsplaner för nästa år?

– Nej, eftersom läget är som det är har vi bestämt att övervintra ett tag. Vi håller helt i plånboken tills det blir bättre tider.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]