Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Arbetsmarknad | Folk/företag | Passagerarsjöfart

”HSS mitt största misstag”

Dan Sten Olsson kallar utvecklingen av höghastighetsfärjorna för sitt största affärsmisstag. Oförmågan att se oljeprisets utveckling blev deras död.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]eckling blev deras död.

– När vi designade HSS-fartygen 1992 låg oljepriset runt 20 dollar och sjönk ner mot 12 dollar. Fartygen designades för att klara en prisökning på 60 procent men vi trodde aldrig på en ökning över 50 procent. Att vi kunde vara konkurenskraftiga upp till 40, 100 dollar fatet var otänkbart, säger Stenas koncernchef under en utfrågning på DSM15 när han, Carl Bennet och Torbjörn Törnqvist uppmanas att dela med sig av sina dåliga affärer.

Fantastiska misstag

– HSS var fantastiska fartyg som fungerade väldigt bra men de var ett stort misstag. Fast å andra sidan så tog vi död på konkurrensen på Irländska sjön och till Danmark så de var ändå bra för affärerna, säger Dan Sten Olsson och lockar publiken i kyrkan på Donsö till skratt.

Omöjligt att förutse framtiden

Oljeprisets inverkan på världsekonomin och shipping är alltid aktuell och Torbjörn Törnqvist, grundare och vd på Gunvor Group, som tidigare under dagen inte varnat för prognoser är ändå fast övertygad om att oljepriset inte kommer att nå nya rekordnivåer.

– Oljepriset ändrar sig hela tiden. För ett par veckor sedan steg priset med 18 procent på tre dagar, enormt mycket. Hur skulle man kunna förutse det? Det går inte. Oljepriset kommer att stiga men vi kommer inte att få se att det når upp till 100 dollar fatet på väldigt, väldigt länge. Jag tror att 40 dollar fatet är någon sorts botten, inte så att vi inte kommer att få se lägre nivåer men det är en sorts nivå jag tror är botten.

Kina inget att oroa sig för

Carl Bennet, som med sin Getingekoncern är stora inom läkemedelsbranschen, får av moderatorn Carolina Neurath från Svenska Dagbladet frågan om hur han ser på den globala utvekllingen och han verkar inte särskilt oroad.

– Visst, vi ser att tillväxten i Kina dämpas. Men De har haft 15 år med en helt otrolig tillväxt så jag tror vi kommer att få se en mer normal tillväxt där nu. Inom EU är det mera blandat. Skandinavien, UK och Tyskland går bra. Frankrike sådär och södra Europa har problem men kommer. Mellanöstern och Nordafrika har problem men jag tror att vi kommer att få se en rimlig ekonomisk situation framöver, säger Carl Bennet.

– Då skulle jag vilja flika in att globaliseringen och tillväxten i syd gör läkemedelsbranschen till en fantastisk framtidsbransch, säger Dan Sten Olsson som på senare år haft en stark utveckling med läkemedelskoncernen Meda.

Lugnande besked

Till sist lämnar Stena koncernchef ett lugnande besked på frågan om han skulle kunna tänka sig att ta Stena till börsen.

– Nej, inte Stena för det är en del av min kropp. Visst, det kan finnas delar av koncernen som vi kan ta till börsen men inte Stena.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Bra beslut av Dan Sten att inte träda in på börsmarknade med Stena. Kommer i så fall att fördärvas av s.k. Marnadshajar. Se på många andra svenska familjeföretag., som ”fördärvats”.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]